21-06-2024

Ervaringen Minor Wereldoorlogen 2024 (3)

Hoewel ik de minor begon met enkel enige basiskennis, zou ik mezelf nu bijna een professional willen noemen. De basis die is gelegd in de lessen, gecombineerd met de professionele ondersteuning en de excursies hebben mij nu voldoende kennis gegeven om niet meer leuk te zijn op feestjes. Ik weet de aanloop naar de oorlogen en hoe de oorlogen zich hebben ontwikkeld en hoe het einde verliep. Niet langer weet ik alleen wat over de Nederlandse geschiedenis, ik heb ook veel geleerd over de geschiedenis van onze buurlanden. Ik heb meer kennis opgedaan over dader/slachtoffer psychologie en snap nu beter hoe mensen zich gedragen in tijden van oorlogen.

De eerdere excursies in Nederland hebben aanzienlijk bijgedragen aan mijn begrip van de Tweede Wereldoorlog. Door de verschillende locaties te bezoeken heb ik inzicht gekregen in het systeem van de Nederlandse kampen. Voor de Duitsland reis vroeg ik me af of deze ervaringen in Duitsland anders zouden zijn. Ik had verwacht dat de excursies in Duitsland een goede aanvulling zullen zijn op de kennis die ik opgedaan in Nederland. Mijn verwachting was dat de locaties in Duitsland een grotere emotionele impact zouden hebben, aangezien veel van deze plekken beter bewaard zijn gebleven (pijn zien is pijn lijden).

Ik denk dat de Duitslandweek een van de meest bijzondere weken is geweest in mijn hele opleiding. Het was aan de ene kant heel raar om op de locaties te staan waar gruwelijke dingen zijn gebeurd, om het dezelfde avond nog gezellig te hebben rond het vuur met de rest. Naast dat de feiten die mij zijn verteld mijn kennis hebben verrijkt, heeft deze mix van emoties mij ook kennis gegeven. Ik kan me beter inbeelden in dader-omstander-slachtoffer psychologie van toen. Hoewel we gruwelijke dingen hebben gezien kunnen we dezelfde avond nog lachen alsof er niks is gebeurd. Achteraf vond ik het best heftig om te bedenken dat dit ook zo was bij de Einsatzgruppen, wellicht op een heel ander niveau, maar toch tot een bepaald level wel op die manier.

Wat ik anders heb gedaan dan de vorige reis is het bijhouden van dingen die ik zag en voelde in de notitie app op mijn telefoon. Deze notities hebben, naast dat de reis recenter en misschien heftiger was dan de België reis, er voor gezorgd dat de reis me nog beter is bijgebleven. Ik heb van deze excursies veel op professioneel gebied geleerd over de psychologie achter bepaalde beweegredenen en wat mensen er toe zet om de dingen uit te voeren die ze in het dagelijkse leven nooit gedaan zouden hebben. Op persoonlijk gebied heb ik veel geleerd over mijn eigen psychologie, hoe ben ik omgegaan met de kennis waar ik over beschik en hoe heb ik deze ingezet tijdens de reis. Ook vind ik het interessant hoe ik (en de hele groep) reageerde op bepaalde feiten, om diezelfde avond nog spelletjes te spelen. Het is een reis die me waarschijnlijk, en hopelijk, nog lang bij zal blijven. De voorbereidingen tijdens de les en thuis hebben een goede basis gelegd voor de reis. Daarnaast moet ik bekennen dat ik eigenlijk helemaal niet hou van het lezen en schrijven van lange stukken tekst, maar vrijwel alles wat ik heb gelezen en geschreven ging me makkelijker af dan ik had verwacht. Ik denk dat het voor mij een leermoment is geweest dat als ik iets interessant genoeg vind, ik er ook de moeite in wil en kan steken. Iets wat ik in de komende jaren nog zeker toe kan passen, gezien ik in het verleden vaak heb gekozen voor iets wat me handig leek in plaats van iets wat me interessant of leuk leek.

Ik ga me op korte termijn meer focussen op de dingen die ik echt interessant vind in mijn studie. Het komende jaar moet ik verschillende stages gaan lopen, in het verleden heb ik hier voor de makkelijkste optie gekozen wat niet goed heeft uitgepakt. Ik heb de laatste tijd al beter gezocht naar wat ik echt interessant vind en ik hoop hier ook op korte termijn uit te komen. Ik zou toekomstige bezoekers aan willen raden om voor hun bezoek goed onderzoek te doen naar de locatie die ze bezoeken, niet alleen op de site van de locatie zelf, maar ook via andere bronnen. Zo kan je betere vragen stellen, je weet immers de basis al. Door deze basis kennis kan je ook kritischer nadenken over het verhaal van een gids. Hoewel gidsen veel kennis hebben van de locaties, zal hun eigen beleving altijd een rol spelen in het verhaal. Ik denk dat als ik de kans krijg alle locaties opnieuw zou willen bezoeken. Met elk bezoek leer je weer nieuwe dingen en daarnaast kan ik anderen laten zien wat ik heb gezien en meegemaakt op deze reis. Een reden om deze locaties niet nog een keer te bezoeken zou kunnen zijn omdat er heel veel locaties zijn waar ook dingen zijn gebeurd in de oorlog waar ik nu nog geen weet van heb. Ik zou eerst die locaties moeten bezoeken voor ik locaties bezoek waar ik al ben geweest.

Ik heb de afgelopen jaren Integrale Veiligheidskunde gestudeerd. Ik heb best moeite gehad met of ik dit wel de kant op was die ik daadwerkelijk wil. Daarom ga ik mij de komende tijd meer richten op wat ik echt interessant vind. Ik heb mezelf veel ontwikkelt de afgelopen tijd en ik heb denk ik een beter inzicht in wat me leuk lijkt. Daarnaast wil ik in mijn persoonlijke tijd meer locaties van de Tweede Wereldoorlog gaan bezoeken. Ik heb mijn interesse hierin denk ik van mijn vader geërfd, dus ik ga hopelijk met hem veel locaties bezoeken en nieuwe dingen leren. 

B.