28-01-2024

Ervaringen Minor Tweede Wereldoorlog 2023-2024 (4)

Mijn kennis van de Tweede Wereldoorlog is aanzienlijk uitgebreid dankzij het volgen van de minor. Voorafgaand van de minor had ik al de nodige kennis over de Tweede Wereldoorlog. Ik kende de grote lijnen van de oorlog en wist veel over de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog in Nederland. Mijn kennis over het verloop van de oorlog in Duitsland en hoe de Duitse bevolking de oorlog heeft verraden is uitgebreid. Ik heb meer geleerd over de kampen in Duitsland en over de verschillen die er zaten in de kampen. De minor heeft me kennis gegeven over hoe Hitler dacht en over de organisatie van de vernietiging van de Joden. Ik heb meer inzicht gekregen in hoe de SS te werk ging. Ik heb meer geleerd over de situatie in Duitsland voor en na de oorlog en hoe de daders na de oorlog zijn berecht. Tijdens de minor hebben we naar de oorlog gekeken vanuit het perspectief van de daders en van de slachtoffers. Het gedachtepatroon van de daders is uitgepluisd en ik heb een kijkje gekregen in hun gedrag en de oorzaken van dit gedrag. Tijdens de minor heb ik mijn kennis kunnen vergroten en doordat ik meer kennis heb, heb ik nog meer vragen gekregen en is mijn interesse in de Tweede Wereldoorlog alleen maar toegenomen. Precies beschrijven wat nu mijn kennis is over de Tweede Wereldoorlog vind ik lastig maar veel van de kennis die ik heb opgedaan staat genoteerd in het verslag.

Een van mijn leerdoelen was het leren kijken naar situaties vanuit andere perspectieven. Dit heb ik zeker geleerd door de lessen over dadergedrag. Vaak was mijn gedacht op het gedrag van de daders onbegrip. Tijdens de lessen heb ik deze gedachte steeds meer los kunnen laten en heb ik geleerd dat er een oorzaak zit achter hun gedrag en dat je daar naar moet kijken voordat je ergens iets over kan zeggen.

Tijdens de minor heb ik veel geleerd. Ik heb veel inhoudelijke informatie gekregen over de Tweede Wereldoorlog. Ik heb geleerd over de gedachtegang van Hitler en de idealen die hij had en hoe hij deze idealen wilde bereiken. Ik heb meer geleerd over de concentratiekampen en hoeveel verschil er in de kampen zit maar hoe weinig verschil er in het leven van de mensen in de kampen zit. Ik heb geleerd dat de werelden van de slachtoffers en de daders heel veel van elkaar verschillen terwijl de levens van de mensen zich op meters van elkaar afspeelden. Ik heb geleerd hoe belangrijk het is om te blijven herdenken om de herinnering van toen levend te houden. Ik ben me bewust geworden van dat er steeds minder mensen overblijven die de oorlog hebben meegemaakt en de kampen hebben overleefd en daarmee ben ik me er bewust van geworden dat hun verhalen nu verteld moeten worden zodat we deze kunnen aanhoren nu ze erg nog zijn en zodat hun verhaal niet verloren gaat. Ik heb geleerd om vanuit verschillende perspectieven te kijken naar situaties. Ik kan makkelijker mijn vooroordelen opzij zetten en objectief nadenken over wat ik hoor en zie. Dit is iets positiefs voor mij omdat ik vaak te snel oordeel over mensen en dingen en daardoor niet altijd open sta om nieuwe dingen te proberen en te leren. Ik heb geleerd om deze vooroordelen te parkeren. Voor mij als juf is alles wat ik heb geleerd in dit programma heel interessant en bruikbaar. Ik ken de kennis die ik heb opgedaan overdragen aan de kinderen in de klas. Het laatste ding wat ik heb geleerd is dat hoe meer je leert hoe nieuwsgieriger je wordt. Ik heb door de minor mijn interesse in de Tweede Wereldoorlog vergroot en ik heb mijn interessegebied verlegd naar andere oorlogsconflicten. Alles wat ik heb geleerd heeft bijgedragen aan het schrijven van dit verslag. Ik heb nu een hele mooie, leerzame en uitdagende ervaring op papier weten te zetten.

Ik heb tijdens de minor niet alleen veel geleerd over de Tweede Wereldoorlog maar ook over gedrag en over het leren kijken vanuit verschillende perspectieven. Ik ben naar eigen zeggen best eigenwijs en standvastig en heb een sterke mening die ik niet zo graag verander. Ik heb tijdens de minor geleerd om dingen naast me te laten liggen en nieuwe situaties in te gaan zonder vooroordelen en verwachtingen. De kennis die ik heb opgedaan is iets wat altijd in mijn hoofd zal zitten en soms op de voorgrond meespeelt en soms op de achtergrond meespeelt en mijn handelen in bepaalde situaties kan beïnvloeden. De minor heeft mijn interesse in de Tweede Wereldoorlog en oorlogsconflicten over het algemeen vergroot. Dit is iets waar ik me in de toekomst nog verder in wil verdiepen.

Ik heb nog geen idee hoe ik de plannen wil gaan realiseren. Ik geloof erin dat je moet doen wat voor jou goed voelt. Voor nu ligt mijn focus op het behalen van mijn diploma en daarna wil ik graag aan het werk. Wellicht ga ik nog een opleiding doen maar wat ik precies wil weet ik nog niet en ik heb ook nog geen idee wanneer ik dat wil gaan doen. Voor mij is mijn diploma straks een papiertje van vrijheid. Ik zit niet meer vast aan een opleiding en ik kan doen wat ik leuk vind. Op dit moment is lesgeven op de basisschool het gene wat ik leuk vind maar dat kan over een aantal jaar heel anders zijn. Wat ik dan ga doen zie ik dan wel. Het lijkt me wel leuk om iets met mijn kennis over de Tweede Wereldoorlog te gaan doen. Ik ben ervan overtuigd dat je altijd moet doen wat je leuk vind en waar jij energie uit haalt.

N K