21-06-2024

Ervaringen Minor Wereldoorlogen 2024 (1)

Voorafgaand aan de tour "Terres de Mémoires - Lieux de Mémoires" had ik net zoals aangaande de België en Nederland excursies geen verwachtingen en liet ik alles op mij af komen. Wel was ik zeer benieuwd naar de locaties vanwege ieders unieke geschiedenis en ook omdat ik nog niet eerder op de locaties ben geweest. Wel had ik enigszins verwacht dat de locaties een iets ander gevoel en opzet zouden hebben in Duitsland, aangezien het de plek is waar alles begonnen en veelal gebeurd is, en dat de Duitsers dit liever allemaal willen vergeten en willen laten verdwijnen.

De bezoeken aan de locaties waren interessant en in sommige gevallen ook wel enigszins aangrijpend. Het was soms confronterend om op plekken te staan waar zoveel leed heeft plaatsgevonden en om de fysieke ruimtes te zien waar gruweldaden werden gepleegd. Elke locatie had zijn eigen unieke verhaal en bijdrage aan de geschiedenis, en het was ook een zekere ervaring om de verhalen van de gidsen aan te horen. Ondanks de geschiedenis en het feit dat Duitsers zich eigenlijk wel schamen voor de locaties en de geschiedenis, moet ik ze wel nageven dat ze de geschiedenis wel goed oppakken en de locaties nu gebruiken om te onderwijzen en te herdenken. De rondleidingen en tentoonstellingen waren zeer informatief en goed opgezet, al hadden sommige gidsen wel hun voorkeuren voor verhalen.  Al met al heb ik als gevolg van de minor een diepere waardering kreeg voor de complexiteit en omvang van de gebeurtenissen tijdens de Tweede Wereldoorlog en de Holocaust. Ook ben ik heel blij dat ik hier een deel vanuit gemaakt heb.

De leeropbrengst van de excursies was aanzienlijk. Door de voorbereiding, plenaire bijeenkomsten en eigen vooronderzoek kon ik de context en betekenis van de locaties beter begrijpen. Dit maakte de bezoeken zelf veel betekenisvoller en stond ik emotioneel dichter bij de locaties, omdat ik in staat was om de informatie te koppelen aan de fysieke ruimtes en objecten die ik zag. Tijdens de bezoeken leerde ik niet alleen over de historische feiten, maar ook over de menselijke verhalen achter de cijfers en gebeurtenissen. Dit zorgde voor een dieper begrip van de impact van de Holocaust en de Tweede Wereldoorlog op individuen en gemeenschappen. De verslaglegging die ik nu gedaan heb hielp om mijn gedachten en gevoelens te ordenen en om de opgedane kennis en ervaringen te verwerken. Door het schrijven van dit verslag heb ik meer kritisch nagedacht over wat ik had geleerd en hoe dit van toepassing is op mijn persoonlijke en professionele leven. Het reflecteren op de bezoeken hielp ook om de emoties die ze opriepen beter te begrijpen en te verwerken.

Het belang van deze ervaringen is groot. Ze hebben mijn begrip van de Holocaust en de Tweede Wereldoorlog verdiept en me bewuster gemaakt van de noodzaak om deze geschiedenis te blijven herdenken en onderwijzen. Ik heb ook enige persoonlijke interesses verder ontwikkeld voor mijzelf als persoon, als voor mij als professional. Ik heb namelijk een diepere interesse gekregen voor deze tijd in de geschiedenis en graag zou ik nog meer onbekende en bekende thema’s van de Tweede Wereldoorlog en andere oorlogen nader willen onderzoeken. Thema’s zoals dadergedrag en sociologie hebben mijn interesse als toekomstig Toegepast Psycholoog gepakt en graag zou ik hier ook meer onderzoek naar willen doen, alsmede deze thema’s en geschiedenis zelf proberen te integreren in het werkveld waar dit van toepassing kan zijn.

Ik zou de locaties zeker nog eens willen bezoeken om mijn kennis verder te verdiepen en om nieuwe perspectieven op te doen. Elke bezoek kan nieuwe inzichten opleveren en bijdragen aan een beter begrip van de complexe geschiedenis. Het blijft belangrijk om deze geschiedenis te herdenken en door te geven aan toekomstige generaties.

Wat ik geleerd heb zal ik zeker ook delen met mensen in mijn omgeving. Ik vind het ook leuk om deze nieuwe opgedane kennis te delen met mensen die hier geïnteresseerd naar zijn en op deze manier kan ik het bewustzijn van de geschiedenis, de bezochte locaties en de daden en gruwelen bij hun vergroten. Door gesprekken aan te gaan over wat ik heb geleerd, hoop ik anderen ook te inspireren om zich ook in deze geschiedenis te verdiepen.

Als Toegepast Psycholoog kan ik de inzichten die ik heb opgedaan bijvoorbeeld gebruiken om beter te begrijpen hoe ideologieën en groepsdynamieken kunnen leiden tot extremisme en geweld. Deze kennis kan ik toepassen in mijn werk, bijvoorbeeld bij het ontwikkelen van preventieprogramma’s of het bieden van ondersteuning aan individuen en groepen die te maken hebben met trauma of discriminatie.

Op korte termijn wil ik deze Minor, mijn ervaringen, opgedane kennis en verslaglegging middels dit verslag vooral koesteren. Daarnaast wil ik dit alles ook graag delen met mensen die hier ook in geïnteresseerd zijn of willen horen wat ik mee heb gemaakt in deze paar maanden met betrekking tot deze Minor. Op lange termijn wil ik blijven leren over deze periode en mijn kennis blijven verdiepen. Ik hoop bij te kunnen dragen aan dingen zoals bijvoorbeeld onderzoeksprojecten.

L.