28-01-2024

Ervaringen Minor Tweede Wereldoorlog 2023-2024 (2)

Mijn beeld van de Tweede Wereldoorlog is nu dat het een onderwerp is waar heel veel foute informatie en verhalen over bestaan. Op het startdocument benoemde ik dat de Tweede Wereldoorlog die van 1940-1945 duurde, zich kenmerkt door de velen burgerdoden. Dat Hitler de oorlog gebruikt om massamoorden te plegen op de Joden en dat Duitsland, Italië en Japan tegen de Geallieerden vochten, die uiteindelijk de oorlog gewonnen hebben. Mijn beeld van de Tweede Wereldoorlog is dat het in eerste instantie helemaal niet om een Wereldoorlog ging, maar dat dit pas in 1941 bij Moskou startte. Eigenlijk had Hitler geen strategie en was de oorlog gebaseerd op improvisatie. Zo was ook het uitroeien van de Joden niet altijd zijn doel geweest maar is dit zo gelopen, en gebruikte hij het antisemitisme om de groep te mobiliseren. En zoals tijdens de les al werd gezegd:’ Hitler en de Duitsers zijn begonnen, de Amerikanen hebben gewonnen’.

Mijn kennis van de Tweede Wereldoorlog nu, is flink vergroot maar ook flink veranderd ten opzichte van voor het volgen van deze Minor. Als ik kijk naar het startdocument dan dacht ik dat ik al best veel kennis had over de Tweede Wereldoorlog. Ik had immers vijf jaar lang geschiedenis op de middelbare school gehad. Maar hoe langer ik deze Minor volgde, hoe meer ik nog niet bleek te weten of iets wat ik dacht te weten maar wat toch anders bleek te zijn. Ondanks dat ik dit Minor programma intensief heb gevolgd, ben ik me er ook van bewust dat wat ik nu weet nog maar een heel klein stukje van een complex en groot onderwerp is.

Ik kan nu de opkomst van het nazisme beschrijven, oorzaken van de Tweede Wereldoorlog benoemen, het Nederlandse verzet, en de betrokkenheid van de bevolking kan ik benoemen. Ik heb kennis over het perspectief van de daders, slachtoffers en omstanders en ik ken de moordprogramma’s van de nazi’s. Ook al gaf ik op het startdocument aan, hier al kennis over te hebben, nu weet ik dat ik toen nog niet wist wat ik nu weet.

 

Ik weet nog dat ik tijdens de eerste les in Augustus op de vraag: ‘waarom heb je voor deze minor gekozen’ antwoordde, dat ik graag wilde leren hoe mensen (Hitler in dit geval) tot zulke ideeën komen en dan ook nog eens veel volgelingen krijgen. Ik was al tevreden geweest met antwoorden op deze vragen maar nu na de Minor kan ik de mensen zelfs begrijpen. 

Daarnaast gaf ik in het startdocument aan dat ik graag meer wilde leren over de rol van de daders en slachtoffers. Voordat ik aan deze Minor begon dacht ik dat de nazi’s echt slechte mensen waren en dat de burgers die hierheen meegingen slechte mensen waren. Ik dacht dat de Geallieerden alleen maar goede dingen deden en de bezette landen bevrijd hebben. Na het volgen van de Minor weet ik wel beter. Ik vind het nu naïef van mezelf dat ik zo zwart op wit dacht en kan het me bijna niet meer voorstellen.

 

Tijdens deze Minor heb ik geleerd dat niets zo zwart op wit is als het soms lijkt. De daders zijn niet alleen maar slecht en de slachtoffers zijn niet alleen maar onschuldig. Dit heb ik inhoudelijk geleerd tijdens de Minor doordat we bijvoorbeeld hebben geleerd wat voor dingen de geallieerden deden om te winnen van de nazi’s zoals Dresden bombarderen of de Slag bij Overloon waar de geallieerden hele dorpen hebben plat geschoten om maar te winnen. Toch wordt hier nooit de nadruk opgelegd omdat zij de ‘goeden’ zijn. Als mens en professional heb ik ook geleerd dat voordat je een oordeel mag vellen je je eerst moet verdiepen in een bepaalde situatie. Het is heel makkelijk om te wijzen wie er fout zit, of dat het dom is wat mensen doen. Maar om te kunnen begrijpen waarom mensen doen wat ze doen is de context heel belangrijk. Ik heb ook geleerd dat de omgeving van iemand superbelangrijk is, en vaak bepalend voor keuzes die gemaakt worden. Ik ben door de minor anders naar de mens gaan kijken en dat zal ik voor de rest van mijn leven meenemen.

 

De overeenkomst die er is tussen mijn persoonlijke leerdoelen en wat ik tijdens de Minor heb geleerd, is dat ik in het startdocument in augustus aangaf dat ik wilde leren hoe één man met zulke ideeën zo ver kon komen en zoveel mensen achter hem kreeg. En ik wilde ook graag leren wat de aanleiding van zo’n grote oorlog is en hoe de oorlog zo groot is geworden. Dit zijn vragen die tijdens het programma van de Minor letterlijk behandel zijn. Ik kan dit nu in mijn eigen woorden vertellen en ik kan het zelfs begrijpen waarom Hitler zoveel aanhangers kreeg. Dat begrip wil niet zeggen of ik het er wel of niet mee eens ben, maar ik vind het wel heel waardevol en voorafgaand deze minor had ik dat nooit kunnen bedenken.

 

Het effect van het kiezen voor deze Minor is dat ik voortaan echt ga doen wat ik leuk en interessant vind. Toen ik op zoek was naar een Minor ging ik in eerste instantie toch op zoek naar iets HR-gerelateerd, iets waar ik zogezegd iets aan zou hebben voor later. Maar ik heb uiteindelijk voor deze minor gekozen omdat ik al lange tijd erg geïnteresseerd ben in dit onderwerp. Ik heb geen moment spijt gehad van deze keuze en zou nu precies dezelfde keuze maken. Ik ben elke week met plezier naar school gegaan en keek uit naar de lessen. Ik zou er zo nog een halfjaar aan vastplakken want dit onderwerp is zo’n gevalletje, hoe meer je komt te weten hoe meer je eigenlijk niet weet.

De keuze voor deze Minor heeft me laten inzien dat ik keuzes moet maken om basis van wat ik leuk/ interessant vind en niet altijd maar iets moet kiezen omdat het verstandig is. Of te wel ik ben me bewust geworden dat ik meer keuzes moet maken met mijn hart en af en toe iets minder met mijn hoofd. Voor keuzes die ik in de toekomst zal moeten maken, wil ik dit gegeven graag meenemen en naar luisteren.

 

In juli van dit schooljaar hoop ik af te studeren voor mijn opleiding Human Resource Management. Na deze studie heb ik nog geen plannen en ik voel best wel druk om een plan te hebben voor na dit schooljaar. Ik ben aan het kijken voor een master en ik wil bij deze keuze echt naar mijn gevoel luisteren en echt iets gaan doen wat ik leuk en interessant vind. Want zo ben ik ook bij deze Minor terecht gekomen en ik heb geen moment spijt gehad van deze keuze.

 

M P