26-02-15

Ik leef voor hen - Minor Tweede Wereldoorlog educatie 2014-2015

Ik leef voor hen.

Als je "Goedemorgen" tegen mij zou zeggen
Dan zou ik neerkijken naar het gras
Het gras nat met prachtig onschuldig dauw 
Verzwaard, kijkend, en knikkend in goedkeuring
Het is een goede morgen
Ook al zijn zij er niet om het te beleven.

Als je "Goedemiddag" tegen mij zou zeggen
Dan zou ik opkijken naar de wolken
De wolken verspreid en gescheiden in een blauwe lucht
Hangend, kijkend, en knikkend in goedkeuring
Het is een goede middag
Ook al zijn zij er niet om het te beleven.

Als je "Goede avond" tegen mij zou zeggen
Dan zou ik kijken naar de ondergaande zon
De zon dalend en afnemend in warmte en licht
Zakkend, kijkend, en knikkend in goedkeuring
Het is een goede avond
Ook al zijn zij er niet om het te beleven

Als je mij zou vragen "Hoe gaat het?"
Dan zou ik mijn ogen sluiten
Ik zou de wind horen suizen door de bomen
De bomen met haar plots losgerukte takken
Verslagen, kijkend, en knikkend in goedkeuring
Het gaat goed met mij
Want ik leef. Ik leef voor hen.

De Minor Tweede Wereldoorlog Educatie heeft iets bijzonders met mij gedaan. Het heeft mij doen beseffen dat ik, en velen anderen met mij, niet stil sta bij het feit dat ik mag leven in vrijheid, waar anderen, ook vandaag nog, diezelfde vrijheid niet bezitten.
De Minor Tweede Wereldoorlog Educatie heeft antwoord gegeven op alle vragen die ik had, en alle vragen die ik nog zal hebben.
De Minor Tweede Wereldoorlog Educatie, deze inzicht gevende, levens verrijkende, levens veranderende ervaring, is iets wat mij nooit meer zal loslaten.

Daryl Giesbers