21-01-15

Op zoek naar woorden

Ik ben op zoek gegaan naar woorden
Over alle ellende die we hoorden
Een half jaar lang erover nagedacht
En nog zijn het de antwoorden waarop ik wacht
Antwoorden die mij kunnen verklaren
Waarom de mens zoveel haat kan sparen
En deze kan uiten op een bizarre manier
Zodat ik die woorden neer kan zetten op papier

Elke week een ander perspectief
Bij de dader op zoek naar het motief
De Belg die me vertelde over de man van de daad
Of hij leeft hij echt in zoveel haat
Groepsdruk en bevelen van boven
Is dat wat we moeten geloven?
Of zijn het alle Duitsers uit het hele land
Die zorgden voor de hel waarin de Joden zijn beland?

Met eigen ogen plaatsen van deze hel bekeken
Om stil te staan bij de slachtoffers die zijn bezweken
Zes miljoen, een enorm getal
Soms gepersonaliseerd, zoals  in Machieltje zijn geval
de meeste van hen zullen voor mij onbekend blijven
terwijl zij liggen begraven tussen duizenden andere uitgemergelde lijven
het begrip mens niet eens meer waard:
er is hen echt niets bespaard

om dit te voorkomen startten we de Verenigde Naties
zij hebben mandaten in verschillende gradaties
Er zijn zelf landen met vetorecht
is dat als Wereldvrede-strever wel terecht?
Sinds de Tweede Wereldoorlog zeggen we "Dit nooit meer"
En toch gebeurt het keer op keer
Rwanda, Joegoslaviƫ, IS enzovoort
Er is zoveel ellende waar men over hoort
Waarom grijpt de VN niet gewoon in?
Wat heeft die anders voor een zin?

Ik ben opzoek geweest naar woorden
Over alle ellende die we hoorden
Na een half jaar weer een poging gedaan
En nog weet ik niet welke woorden hier moeten staan
Haat zit blijkbaar in ieder mens
Maar om dit naar buiten te laten komen, is toch niemand z'n wens?

En wat kan ik dan doen om dit te voorkomen?
Over wereldvrede kunnen we alleen maar dromen
Laten wij, als 'experts' dan dit verhaal maar door vertellen
Zodanig dat bij onze leerlingen de bellen gaan schellen
Zodat  we kunnen leren van de geschiedenis
en er misschien ooit op een dag, geen oorlog meer is!

Ilse Visee