10-12-14

Bergen Belsen / Buchenwald - december 2014

Zondag 7 december 2014 – De Excursie
Daar stond ik dan langs de A1 ter hoogte van Hengelo, wachtend op de bus vol met andere studenten, die mij zou komen oppikken om naar het verre Duitsland te gaan. Ik moet zeggen dat de ervaringen van de vorige groep, mijn verwachtingen verhoogd hadden. Dus ik was super benieuwd naar het allereerste concentratiekamp. Maar voor dat we in Celle waren, moesten we nog eerst drie uur rijden.

Het hotel in Celle zag er goed uit, we konden direct naar de kamers om de koffers weg te zetten. Ongeveer dertig minuten later konden we de bus in om naar het restaurant te vertrekken. De meesten hadden schnitzel, maar ik als vegetariĆ«r kreeg een salade.  Ook zeer lekker!! Nadat we uitgebreid hadden gedineerd, mochten we onze “vrije tijd” benutten. Samen met de klas hebben we de kerstmarkt van Celle onveilig gemaakt! Het zag er allemaal super gezellig uit! Trouwens het is echt een aanrader is om een keertje Jagertee te drinken!!

Maandag – Bergen-Belsen dag 1
De eerste nacht met een goede nachtrust was al voorbij! Het ontbijt, de eerste dag, heb ik helaas moeten missen. Want natuurlijk duurde het klaarmaken voor de dag te lang (oepsie). Gelukkig kon ik nog een ontbijtje scoren bij de Bakker waar wij ook gelijk onze lunch zouden halen. Het duurde ongeveer een kwartiertje voor wij met de bus bij de eerste halte van de excursie waren aanbeland.
Het concentratiekamp Bergen-Belsen, het eerste gevoel dat bij mij naar boven kwam, was dat deze plek wel een beladen verleden had. Gelukkig voor ons begonnen we niet direct op het kampterrein, maar in een ruimte van samenkomst in het bijgebouw. Daar ontmoette wij onze gids Andreas, een enthousiaste freelancer, die ons de komende twee dagen zou rondleiden om en op het kampterrein.
Na een korte introductie reden we met de gids in de bus naar het oude treinstation waar de gevangen aankwamen. De afstand van het kamp naar het treinstation was ongeveer 6 kilometer, ik kan mij niet voorstellen dat duizenden mensen dit in bittere kou hebben moeten lopen om naar hun “kamp” te gaan. Ondanks de beladen grond, was er een enorme rust te vinden. De gids liet ons stoppen bij een oud treinwagon. Hij vertelde ons dat er in zo’n wagon 80 tot soms wel 100 personen werden gestopt voor transport. Dit klinkt in mijn oren zo onwerkelijk, heel onmenselijk. Natuurlijk gingen we even de wagon van binnen bekijken, en op de grond waren vierkanten geplaatst waarop je kon ervaren hoeveel ruimte je had binnen de wagon.Vervolgens vertrokken we naar de Sovjet-Russische begraafplaats. Je kunt wel zien dat hier niet veel mensen komen. Het was zo rustig dat op het moment dat wij de begraafplaats binnenliepen, ik het gevoel had dat wij de magie verbroken. De gids vertelde wat over het monument, waarom de plek niet vaak bezocht werd. Bijzonder dat veel mensen niet het belang hebben om hun voorouders op te zoeken en hun een waardige grafsteen te geven.
Terug op het kampterrein gingen we het museum bezoeken. Het korte bezoek werd onderbroken door een pauze in de cafetaria. De lekkere broodjes van de bakker gingen als zoete broodjes over de toonbank! Na de korte pauze moesten we kleine groepjes maken om een nieuw concept van het museum uit te proberen. We mochten met Ipads over het oude kampterrein lopen, waarbij je de Ipad op de kale vlakke moest richten. De Ipad liet dan zien welke gebouwen daar hadden gestaan, ook werd er extra informatie getoond. Ik vond het zeer fijn om met die ipads te werken, zo kreeg ik een veel duidelijker beeld van het oude kampterrein.Nadat we helemaal verkleumd waren van de kou, hebben we nog even snel het museum bezocht. Daar werden er verschillende beelden getoond van overlevenden uit het kamp, met daarbij hun ervaringen en hoe zij hun leven hebben voortgezet na de oorlog.Natuurlijk konden we het gezamenlijke gedeelte van de dag afsluiten in het restaurant. Het menu voor de anderen was natuurlijk weer een goed stuk vlees met een flinke scheut jus. Voor de vegetariƫrs stond er weer een salade op het menu, maar dit keer MET friet!! Na de heerlijke maaltijd konden we weer op pad in het stadje Celle.

Dinsdag – dag 2 Bergen-Belsen.
De volgende dag reden we om 8 uur weer langs de bakker. Iedereen kon weer hun lunch scoren, en al snel vervolgden wij onze weg naar Bergen-Belsen. Na eerst een groepsfoto te hebben gemaakt voor het memorial, konden wij ons weer voegen bij de gids. Hij nam ons in de vroege morgen direct mee naar het monument op het kampterrein. Hij legde onderweg uit dat er veel massagraven waren, de aantallen van doden in een van die massagraven niet helemaal bekend was. Best onwerkelijk eigenlijk, deze massagraven werden door bulldozers gevuld. Heel onmenselijk, en bij dat idee werd ik al een beetje misselijk..Het monument die voor de oude kampgevangenen was opgericht was best bijzonder. Er stond aan de voorkant in het Hebreeuws, en aan de achterkant in het Engels op dat dit monument er stond zodat we de gevallenen niet zouden vergeten. We konden na dit bezoek rustig rondlopen over het terrein, hier en daar stonden er symbolische grafstenen. Ook voor de bekendste overledenen van dit kamp; Margot en Anne Frank.De rest van de dag hebben we rondgelopen op het terrein om informatie te verzamelen voor onze eigen presentaties. Samen met je groepsgenoten had je bijvoorbeeld de opdracht om delen uit het museum te selecteren om het zo voor je leerlingen overzichtelijk te maken. Na een zeer uitgebreide lunch, ongeveer twee uur, hebben de groepjes hun opdracht gepresenteerd aan de rest van de klas. Er kwamen zeer leuke presentaties. De meeste mensen met ict-ers in hun groepje, hadden filmpjes gemaakt waarbij zij het museum en het kampterrein laten zien. De andere deden dit aan de hand van een powerpoint. Zeer leuke opdracht, want op deze manier leer je als beginnen docent een selectie te maken in een overvloed van informatie voor je leerlingen.Het avondmaal mochten we vandaag wel zelf uitzoeken. We werden vlak bij het centrum uit de bus gezet, en we mochten zelf de weg gaan zoeken voor het eten. Samen met zeven dames ben ik bij de pizzaria gaan eten. We hebben lekker zitten smullen van onze pizza’s. Ook hebben we voor het eten toch nog even gewinkeld. Heerlijk!! Even je gedachten op wat anders zetten.

Woensdag – de reisdag naar Buchenwald
Om 8.45 werden we verwacht bij de bus met onze bagage. De reis zou zeker wel een paar uur duren, dus om toch nog iets van een lunch te hebben gingen we langs de bakker. De reis ging best snel, dit kan natuurlijk komen omdat iedereen aan het slapen was!! In Weimar aangekomen mochten we het grote winkelcentrum bezoeken. We hadden een uurtje om even onze benen te strekken. Na een uurtje gingen we verder naar het kamp. De eerste indruk was, is dit allemaal nog echt? Het ziet er super mooi uit, ondanks de belanden geschiedenis. We slapen in het oude SS-gebouw. Maar zo voelt het helemaal niet ….. Het ziet er namelijk best luxe uit!!De gids wachtte ons om 3 uur op, we werden kort rond het terrein geleid. Zo hebben we kunnen ervaren hoe dicht de grens van het normale leven en het kampleven lag. Dit is echt verrassend klein!! Want direct naast het kamp lag een dierentuin van de SS. Ook hebben we de wachttoren mogen beklimmen. Ook hier voel je de geschiedenis om je heen, omdat dit nog een originele toren is.  Na de wandeling rond het terrein hebben we gezamenlijk gegeten, en er voor sommigen was er nog een mogelijkheid om Weimar te bezoeken.De eerste indruk van dit kamp is; wow.. Ik kan niet voorstellen dat alles wat er nog origineel is. Ik ben heel er benieuwd wat de rest van de week nog gaat brengen!