01-10-14

Hollandse Schouwburg, 30-09-2014



De Hollandse Schouwburg is gesitueerd in het Joods Cultureel Kwartier. Waar gelijk op ingespeeld wordt op de site, zijn de verschillende Joodse monumenten die in het kwartier te vinden zijn, te delen op de site. Zo kan een geïnteresseerde bezoeker heel handig informatie opzoeken over bijvoorbeeld het Joods Historisch Museum, de Portugese Synagoge et cetera. Ook vindt er tussen deze monumenten overlap plaats. De afstanden tussen de verschillende monumenten is niet groot, maar toch kon ik nergens een overzichtelijk kaartje terugvinden waar deze liggen ten opzichte van elkaar. Dit is mijn ogen wel een gemis want een bezoek aan de verschillende musea valt goed te combineren.

Als toekomstig docent ben ik natuurlijk zeer benieuwd wat voor educatief materiaal er de Hollandse Schouwburg aangeboden wordt. Ik was blij verrast om te zien dat er, naast basis- en voortgezet onderwijs, ook een educatief programma voor het HBO wordt aangeboden. Dit is een twee uur durend programma waar met name het hoe te  reflecteren over de Holocaust met leerlingen kan worden behandeld. Ook leerlingen een link tussen heden en verleden zichtbaar proberen te laten maken, kan hier met een groep toekomstig docenten besproken worden. Helaas is dit niet het geval geweest tijdens ons bezoek. Wellicht is dit omdat de groep niet uit louter alleen toekomstig geschiedenis docenten bestaat. Toch vind ik dit een gemiste kans. De minor heet immers Tweede Wereldoorlog Educatie.

De rondleiding kwam wat rommelig op gang omdat men niet in staat was een introductiefilm te tonen vanwege een kast die op slot was. Toch wist de gids daar handig mee om te gaan door met grote foto’s een beeld te schetsen hoe het tijdens de Tweede Wereldoorlog  er in de Hollands Schouwburg aan toe moest zijn gegaan. Hierbij wist zijn een aantal aangrijpende verhalen te vertellen die het bezoek en de schouwburg een diepere betekenis gaven. Wat ik ook zeer goed vond is dat de gids de wijze van herdenken,  en de daaraan gekoppelde vormgeving, van de jaren zestig wist toe te lichten. Die was destijds sober, strak met veel rechte lijnen. Dit is ook terug te vinden in de schouwburg. De eerste verdieping van de Schouwburg is het meest educatief ingericht. De verschillende brieven die daar ten toon gespreid lagen waren een mooie tijdscapsule uit het verleden. Omdat de rondleiding redelijk kort was ben ik daarna met twee medestudenten naar het verzetsmuseum gegaan. Dit bezoek, wat overigens gratis voor mij was omdat ik veteraan ben, was zeer nuttig en ook voor leerlingen een leuk bezoek waard. Omdat er zoveel musea op loopafstand van elkaar te vinden zijn, vind ik het bezoek aan de Hollandse Schouwburg het nuttigst vooraf gegaan door een bezoek aan een museum wat meer de grote lijnen van de Holocaust of de vervolging toont.

Marcel van Driel