12-09-14

Minor Tweede Wereldoorlog educatie 02-09-2014 / 09-09-2014 (2)

Eerste plenaire bijeenkomst

Bij de eerste plenaire bijeenkomst had ik aan de ene kant weinig verwachtingen, ik wist niet goed wat me te wachten stond, een nieuwe klas, nieuwe docenten, nieuwe school, ik dacht ik laat alles maar op me afkomen.  Aan de andere kant had ik hoge verwachtingen van de Minor, omdat ik de folder van de Minormarkt thuis een aantal keren doorgelezen had, en keer op keer werd ik enthousiaster van het programma, vooral ook door de verhalen van voorgaande studenten.
We hebben tijdens deze bijeenkomst eerst kennis met elkaar gemaakt en een persoonlijke vragenlijst ingevuld over je huidige beeld van WO2. Ook hebben we nog een zelfbeoordeling gedaan, om te kijken hoe je ervoor staat wat betreft kennis en vaardigheden die nodig zijn tijdens deze Minor en een enquête ingevuld en besproken om je voorkennis daadwerkelijk te toetsen. Na deze introductie onderwerpen zijn we overgegaan op alvast een stukje inhoud van de minor: we hebben gesproken over wat oorlog precies is, oorzaken, verklaringen en motieven van oorlog, soorten oorlogen, slachtoffers, daders en omstanders en daarna nog WO2 1939-1945 behandeld en we hebben het gehad over de bezetting. Allemaal heel interessant, maar voor mij heel veel informatie in één keer.
Van te voren dacht ik al veel meer te weten over WO2, dus dat viel een beetje tegen, waardoor ik tijdens deze bijeenkomst wel heel veel geleerd heb. Eigenlijk is het logisch dat er zoveel weggezakt was, de laatste keer dat ik les heb gehad over WO2 was op de middelbare school, nu 6 jaar geleden. Ik weet nu voor mezelf dat ik nog flink wat kennis op moet doen, en daar ga ik dan ook hard mee aan de slag. Eerste indruk: leuke klas, leuke Minor, dit wordt een leuk half jaar en ik heb er nog steeds heel erg veel zin in!

Excursie 'De Grebbeberg'

Mijn eerste indruk bij de Grebbeberg excursie was: 'wow, wat een grote, goed onderhouden, mooie begraafplaats'. Ik werd er wel een beetje stil van om zoveel grafstenen bij elkaar te zien, allemaal hetzelfde, heel erg mooi.
Wat ik mooi vond aan de Grebbeberg is dat je stil kunt staan bij de vele levens die zijn gegeven tijdens de meidagen in 1940 op de plek waar in principe daadwerkelijk de strijd gestreden is.
Het bezoek aan de Grebbeberg heeft gezorgd voor het bewustzijn dat er zoveel militairen tegelijk gestorven zijn (sommige zelfs door eigen vuur). Als je daar op de begraafplaats loopt en ziet dat eigenlijk alle militairen die daar liggen rond dezelfde tijd overleden zijn, doet dat toch wel wat met je. Ik vind het heel erg knap dat Nederland toch drie dagen lang stand heeft weten te houden, ondanks een leger dat niet goed voorbereid was en ondanks dat Nederland qua leger in de minderheid was. Ook vind ik het heel erg dapper als je je bedenkt dat militairen die de eerste 2 dagen overleefd hebben (en al vele collega's verloren hebben) toch doorgevochten hebben en alsnog ook hun leven hebben gegeven voor ons land.

Het verhaal van de gids was voor mij soms moeilijk te volgen, omdat mijn voorkennis wat betreft de Grebbeberg niet voldoende was. Daardoor vond ik het soms wel moeilijk om me dingen goed in te kunnen beelden.

Excursie 'Overloon'

Weer een excursie waar ik naartoe ging met weinig verwachtingen. De website vond ik niet heel erg uitgebreid en duidelijk, waardoor ik eigenlijk weer niet heel goed wist wat mij te wachten stond. Maar nu achteraf, schieten woorden gewoon te kort om uit te leggen hoe mooi en indrukwekkend ik het vond om dit museum te zien. Je moet het ervaren om te begrijpen hoe mooi het is.
Het museum was echt veel groter dan ik gedacht had en er is zoveel te zien, zelfs na sluitingstijd had ik er nog wel een paar uur rond kunnen lopen. Heel veel beeldmateriaal, waardoor je echt een duidelijk beeld krijgt bij wat de gids je allemaal verteld. We hadden ook een hele leuke gids, die het verhaal zo goed wist over te brengen dat je alleen maar nieuwsgierig werd naar meer. Ook was er heel veel verschillend materiaal aanwezig en werd er aandacht geschonken aan heel veel verschillende onderwerpen, wat de excursie afwisselend maakte.
Je kon bewegende beelden bekijken, heel veel foto's (allemaal op een hele mooie manier met aanvullende informatie gepresenteerd), boeken, geweren, oorlogsvoertuigen, eigenlijk alles wat je maar kon bedenken wat met oorlog te maken heeft, kan je in dit oorlogsmuseum bekijken. Heel erg indrukwekkend en heel erg leerzaam. Met deze excursie heb ik ook echt mijn kennis vergroot. Wat ik ook heel erg mooi vond aan dit museum is de gedenkplaats met de eeuwige vlam, waar je op een hele mooie manier kunt stilstaan bij de slachtoffers en de slachtoffers herdenken. Ook het oorlogshuis wat nagemaakt is, is heel erg mooi om te zien. Door al deze dingen kun je je zo'n goed beeld vormen van hoe het was om in de oorlog te leven.
Tot slot vond ik het heel erg leuk dat je in dit museum dingen kunt ervaren. Zo ben ik in de block buster geweest: in dit vliegtuig kun je ervaren hoe het is als er bommen geworpen worden, doordat je het vliegtuig voelt trillen, lijkt het alsof je het echt meemaakt, heel erg goed geweest voor mijn beeldvorming. Juist door het ervaren, vond ik deze excursie heel erg leerzaam en indrukwekkend.
Dit museum heeft zich echt gehouden aan haar motto: oorlog hoort in het museum. Dit motto komt in dit museum echt tot zijn recht!!!


Patty van Rooijen