17-09-14

Beeldmateriaal, 16-09-2014



Tijdens mijn stage heb ik het onderwerp de Tweede Wereldoorlog al eens behandeld met een MAVO 4 klas. Hierbij heb ik geregeld gebruik gemaakt van beeldmateriaal om de leerstof te verduidelijken en in perspectief te plaatsen. Begrippen als Blitzkrieg of propaganda kunnen goed verduidelijkt worden met goed uitgekozen beeldmateriaal. Mijn ervaringen zijn wel dat je kritisch moet kijken naar welk beeldmateriaal je daarvoor gebruikt. Zoals altijd is gedegen bronnenkritiek een must. Wat ik van deze bijeenkost verwacht is bruikbare tools over op welke wijze beeldmateriaal in de klas te gebruiken. Welke werkvormen kunnen aan beeldmateriaal gekoppeld worden? Welke vragen kunnen gesteld worden bij beeldfragmenten?
Het college is op een simpele maar effectieve manier opgebouwd. Er worden beeldfragmenten getoond van gemiddeld 20 minuten en twee korte verklarende powerpoints ter ondersteuning. Het onderwerp van de beeldfragmenten verschild van documentaires tot oorlogsfilms. Daarna worden de verschillende fragmenten klassikaal besproken. Door de interactie binnen de groep worden belangrijke aspecten van het fragment besproken. Ook worden er nuttige didactische mogelijkheden uitgewisseld. Tijdens de nabesprekingen durft de docent wederom duidelijk een stelling in te nemen. Dit maakt de discussie ook wel wat levendiger. Deze werkvorm blijft zo ook toegankelijk voor mensen die over minder vakkennis beschikken. Door de discussie wordt de vakkennis onderling op deze wijze gedeeld.
De getoonde filmfragmenten zijn wel wat lang. Dit is voor deze groep zeker goed te doen, maar voor jongere leerlingen zou ik de fragmenten korter houden. Ik hanteer een maximum van 10 minuten. Dit vanwege de lesduur en het doel van het filmfragment bepaald ook de lengte. De reader biedt veel goede suggesties en achtergrondinformatie over het gebruik van beeldmateriaal in de klas. Verschillende didactische suggesties, kijkvragen, wijzen van analyseren zijn hierin overzichtelijk verwerkt. Dit biedt een welkome aanvulling op de aanwezige kennis bij mezelf.

De afbeelding toont Joden die terugkeren uit de verschillende kampen naar hun huis in Nederland. Dit liep voor veel van hen uit op een totale deceptie. Veel van hun bezittingen waren verkocht en de ontvangst was in veel gevallen verre van warm. 
Dit was gelijk voor mij de grootste leerwinst van dit college. Dit onderwerp was mij totaal onbekend en is zeker nuttig om dit in de toekomst in de klas bespreekbaar te maken.

  
Marcel van Driel