13-02-14

Minor WO2 educatie 2013-2014, februari 2014



Kun je beschrijven wat op dit moment jouw beeld is van De Tweede Wereldoorlog?
Ik besef mij nu dat de oorlog veel meer was dan een spelletje Risk. De Tweede Wereldoorlog was naast het veroveren van gebieden ook een manier om onschuldige mensen op gruwelijke wijze om het leven te brengen. Bij een oorlog komt veel meer kijken dan het simpelweg inzetten van je troepen en krachten. 

Een oorlog zit niet simpel in elkaar. Ten tijde van oorlog veranderen mensen, vaak in slechte zin, of ze dat nou willen of niet. Het gebeurt vaak onbewust omdat we ons zo goed mogelijk proberen aan te passen en in leven willen blijven. Mensen laten zich sneller meeslepen in een situatie dan dat we vooraf vaak denken. Met dank aan de minor ben ik veel meer naar het menselijke aspect van een oorlog gaan kijken. Naar de gedachtegangen van mensen en hun beweegredenen. Ik ben gaan inzien dat een oorlog ontzettend complex is en dat er ten tijde van een oorlog moeilijk onderscheidt te maken is tussen goed en fout.                      



Kun je beschrijven wat op dit moment je kennis is van de Tweede Wereldoorlog?
Ik durf wel te zeggen dat ik nu een redelijk expert ben op het gebied van de Tweede Wereldoorlog, ik denk dat ik mensen nu ontzettende veel over deze periode kan vertellen en dat ik naast de gebeurtenissen ook veel meer over de andere kanten van de oorlog te melden heb. Denk maar aan het dader-slachtoffer-omstander aspect waar we tijdens de minor zoveel bij stilgestaan hebben. Of de bepaalde beweegredenen van mensen om een bepaalde keuze te maken. Of het grijze gebied dat veel mensen vaak vergeten, omdat we vaak zo zwart-wit denken. In mijn startdocument zei ik dat ik vooral de rode draad kende die door dit onderwerp loopt. Na afronding van de minor kan ik zeggen dat ik naast de rode draad ook kennis heb van alle kleine draadjes die naar de dikke rode draad van de Tweede Wereldoorlog leiden.                                                                             


In hoeverre is aan je verwachtingen en leerwensen voldaan?
Daar kan ik heel kort over zijn; de minor voldeed volledig aan mijn verwachtingen. Het oversteeg zelfs mijn verwachtingen. Naast de dingen die ik tijdens deze minor wilde leren heb ik ook een ontzettend leuke en gezellige tijd gehad. Volgend jaar weer?! 


Kun je beschrijven wat je hebt geleerd in de Minor?
Voordat ik aan deze minor begon was ik iemand die snel zijn oordeel klaar had, heel erg vooroordelen en daar ben ik nu van af. Daarnaast was ik, zoals ik vaak te horen kreeg, erg impulsief. Hoewel ik best een behulpzaam persoon ben, kan ik met mijn spontane idee├źn (die ik dan ook meteen moet uitvoeren) mensen best in de weg zitten. Met dank aan de minor ben ik meer gaan nadenken. Onder andere voordat ik keuzes maak, maar ben ook meer gaan nadenken over wat ik belangrijk vindt in het leven en over hoe ik eigenlijk in het leven sta. Ik kan wel zeggen dat ik toleranter ben geworden en dat ik nu na de minor respectvoller en meer begripvol tegenover keuzes en gedragingen van mensen sta. Ik ben mij meer bewust geworden van hoe goed ik het heb en hoe anderen het soms minder hebben en dat ik hen daar goed bij kan helpen. Ik merk dit o.a. op mijn werk, dat ik veel meer ben gaan waarderen. Ik kan namelijk iets goeds doen voor ouderen. Ik kan hen in hun laatste jaren helpen en het hen naar hun zin maken. Na de minor sta ik anders in het leven, op een positieve manier. Bewust, maar ook onbewust leer je hier zoveel over jezelf en je omgeving. Ik heb een bepaalde houding ontwikkeld die ik ontzettend goed kon gebruiken, omdat ik dat nodig had. Deze leerpunten, maar vooral de gehele leerervaring is iets wat ik altijd zal blijven herinneren. 


Welke overeenkomsten zijn er tussen je persoonlijke leerdoelen en wat je tijdens deze Minor geleerd hebt?
Ik heb al mijn persoonlijke leerdoelen gehaald. Ik heb kennis opgedaan van de oorlog en deze veel verder uitgebreid. Ik heb geleerd was ik wilde leren over deze periode en nog veel meer. Ik heb kunnen achterhalen hoe verschillende landen, volken, rassen de oorlog hebben ervaren en hoe deze verschillende mensen na de oorlog met hun ervaringen om zijn gegaan. Ik heb in mensen hun hoofd leren kijken en respect op leren brengen voor bepaalde keuzes en gedragingen. 


Wat is het effect van de Minor voor jou en je toekomstig handelen?
Zoals ik hierboven al zei ben ik veel meer gaan nadenken en minder impulsief gaan handelen. Ik ben nu van plan om veel verder vooruit te kijken. Ik was altijd iemand die een beetje van dag tot dag leefde en nooit echt ver vooruit plande en vooruit keek. Ik denk dat ik met dank aan deze minor veel meer vooruit ga en wil kijken en nu al veel beter voor mezelf op een rijtje ga zetten wat ik nou precies wil en waar ik mezelf zie over een aantal jaren.


Rolyne van Dreumel