27-01-14

Keuzes - januari 2014



Hoe kies je?
Hoe zorg je ervoor dat jouw keuze zinvol is?
Dat jouw keuze invloed heeft,
en dat jouw keuze betekenisvol is?

Hoe kies je?
Hoe weet je dat jouw keuze de juiste is?
Hoe weet je dat je niet de verkeerde keuze hebt gemaakt?
Of dat je juist de goede hebt gemaakt?

Hoe kies je?
Hoe weet je wat het gevolg is van jouw keuze,
wat jouw keuze teweegbrengt?
Zorgt jouw keuze ervoor dat een ander geen keus heeft?

Hoe kies je?
Wat wil je bereiken met jouw keuze?
Betekent deze keuze dat je geen andere keuze had?
Of dat uit de andere keuzes niet te kiezen valt?

Hoe kies je?
Hoe zorg je ervoor dat je iemand niet kwetst met jouw keuze?
Wat maakt jouw keuze anders dan andere?
En wat maakt dat je onbelemmerd kunt kiezen?

Hoe kies je?
Is kiezen een luxe die niet voor iedereen is weggelegd?
Of is het gave of talent om een keuze te kunnen maken,
te dúrven maken?

Hoe kies je?
Kan jouw keuze je nog in de spiegel aankijken?
Of zorgt jouw keuze voor een rusteloze nacht?
Is de keuze die je nu maakt voor heel even, of voor altijd?

Hoe kies je?
Heb je alle keuzes weloverwogen?
Of was deze juist ondoordacht?
Maakt deze specifieke keuze jou tot een ander mens of blijf je dicht bij jezelf?

Hoe kies je?
Kun je jouw keuze ook weer terugdraaien?
Kun je een gedane keuze ongedaan maken?
Kun je ervoor zorgen dat alle gevolgen bij te stellen zijn?
Is dat ook een keuze?
 
Hoe kies ik?
Hoe zorg ik ervoor dat mijn keuzes zinvol zijn?
En dat mijn keuzes betekenisvol en van invloed zijn?
Hoe kies ik de beste keuze?
Niet kiezen is ook een keuze.
De belangrijkste les is nu:
Ik heb altijd een keuze! 

Ilonka Hoekstra