04-11-13

Excursies Nederland in beeld - november 2013



De excursies in Nederland hebben een hoop bij mij losgemaakt. Ik startte deze tour met veel verwachtingen en een andere kijk op de herinneringsplekken.
Ik had verwacht dat er nog heel veel overeind zou staan op de plaatsen, maar dat bleek niet het geval. Na 68 jaar is dat ook niet zo verwonderlijk, de belangstelling voor de oorlog kwam pas in de jaren ’60 opgang en daarna duurde het nog lang voordat de herinneringscentra gebouwd werden.
Tijdens deze tour heb ik kritischer leren kijken en heb ik geleerd dat niet alles zo zwart-wit is. Goed versus fout, zo simpel is het niet.

De bezoeken hebben me veel nieuwe informatie gegeven en hebben me geraakt. De verhalen van overlevenden, de monumenten waar we stil bij hebben gestaan, restanten van de kampen, de nazi terreur, de Jodenvervolging, de mishandelingen in de kampen, het honger lijden.  
Het is zomaar een greep uit alle dingen die ik gezien heb en die op mijn netvlies staan.

Tevens staan ze ook op mijn camera, want mijn camera is overal mee naartoe geweest. Het voelde prettig om alles nog extra vast te leggen, zodat ik naast het beeld op mijn netvlies ook foto’s heb, foto’s om andere mensen duidelijk te maken wat ik beleefd heb de afgelopen weken en om ze te inspireren ook naar die plekken te gaan.

Het beeld wat ik bij deze tour heb gevormd bestaat uit alle plekken die we hebben bezocht, in elkaar versmolten tot één beeld. Wat er allemaal in te zien is, is voor iedereen anders. De een valt misschien de swastika op, de ander de Jodensterren. Misschien valt het prachtige bos bij de Grebbeberg wel op, of de Stenen Man in Amersfoort die wilskracht, onbuigzaamheid maar ook onzekerheid uitstraalt.
De kleuren zijn soms fel en soms zwart-wit, met rode vlekken door het beeld die symbool kunnen staan voor bloed, maar bij een tweede blik wellicht op bloemen in bloei lijken.

Niet alleen maar kijken, maar ook zien.

Dat geldt voor deze gehele tour en de komende excursies naar Duitsland. Er is niet één waarheid, er is niet alleen goed of alleen fout, er is niet maar één perspectief. Er zijn er veel meer, de sleutel is om beter te leren kijken en vooral beter te leren zien.

Hiske Midavaine