09-09-13

Start Minor Tweede Wereldoorlog educatie 2013 - 2014 (3)

Dinsdag 3 september, ik heb er lang naar uitgekeken. Ik was erg benieuwd wat de minor zou inhouden, wat we de komende periode allemaal gaan doen en hoe de klas zou zijn en wat hen zo interesseert aan de oorlog.
Zelf kom ik uit Zeeland, waar tijdens de Tweede Wereldoorlog veel verwoest is. Het bombardement op Middelburg, het onderwater zetten van Walcheren en de Slag om de Sloedam zijn hier voorbeelden van. Mijn oma, nu 88 jaar, heeft de oorlog meegemaakt vanuit Nieuwdorp en zij vertelt mij al zo lang ik me kan herinneren verhalen over de oorlog. In haar ouderlijk huis zijn Duitse soldaten ingekwartierd geweest en dat heeft diepe indruk gemaakt op haar. Door haar verhalen ben ik geïnteresseerd geraakt in de oorlog, ook de geschiedenislessen op school hebben daaraan bijgedragen. Daarnaast heb ik 3 jaar geleden een fotoreportage gemaakt over Joodse overlevenden van WOII. Ik heb 8 mensen kunnen benaderen die mee wilden werken en ik ben een aantal keer bij hen thuis geweest. Dit heeft diepe indruk op mij gemaakt. De verhalen van deze mensen, zoals die van een mevrouw die 11 kampen heeft overleefd, gaan over leven en dood, over uit elkaar gerukte gezinnen en brengen veel verdriet met zich mee.
 
Dit zijn o.a. redenen waarom ik de minor Tweede Wereldoorlog Educatie wilde gaan doen. Ik wil meer weten over de oorlog, meer leren en begrijpen hoe men tot oorlog in staat is. Mijn passie voor fotografie kan ik waarschijnlijk goed benutten tijdens de minor, en mijn camera gaat dan ook overal mee naartoe vanaf nu. Bij de eerste bijeenkomst zag ik allemaal nieuwe gezichten, allemaal mensen met een reden om deze minor te gaan volgen. Iedereen stelde zich voor, met een toelichting van minorkeuze en de verwachtingen voor de komende periode. Dit was erg leuk, omdat je al wat meer over je klasgenoten te weten komt op deze manier.

Verder kregen we deze bijeenkomst een testje over de basiskennis van WOII en aansluitend een opfriscursus. Dit vond ik erg fijn, omdat veel feiten en jaartallen toch wel wat waren weggezakt bij mij. De manier van lesgeven van Wim Borghuis vond ik erg inspirerend, de manier waarop hij vertelt over gebeurtenissen, de parate kennis die hij bezit en de interactie met studenten laten zien dat hij gepassioneerd is. De uitleg over alle opdrachten, planning en excursies was ook erg duidelijk en zorgde voor structuur. De reflectieopdracht aan het einde van de middag zorgde voor wat meer kennismaking met medestudenten. Door samen te reflecteren leer je elkaar een beetje kennen en dat vind ik erg prettig in een klas met ongeveer 30 nieuwe gezichten! Verder ben ik erg benieuwd naar de excursies de komende tijd. Welke verhalen zullen we horen bij herdenkingsmonumenten, wat is er nog over van de kampen en wat zullen we allemaal gaan ervaren? Het wordt een leerzame en bijzondere periode, ik heb er zin in!

Hiske Midavaine