05-09-13

Start Minor Tweede Wereldoorlog educatie 2013 - 2014 (2)



Dinsdag ochtend, 6 uur. In de verte hoor ik een schel geluid dat op mijn wekker lijkt. Even kijk ik om me heen en besef ik dat vandaag in teken staat van nieuwe ervaringen. Na een laatste blik op de klok, zucht ik eens diep en stap ik de deur uit.

Al een maand of twee spookt deze dag door mijn hoofd, nieuwsgierigheid en eersteschooldagskriebels wisselen elkaar af. Ik mag dan al heel wat eerste schooldagen mee gemaakt hebben, deze is voor mij toch wel extra bijzonder. 

Zelf kom ik uit Ter Apel, een prachtig historisch drop in Zuidoost Groningen. Ter Apel is een grensplaats dat een rijke geschiedenis rondom de tweede wereldoorlog kent. Mede hierdoor en in combinatie met mijn vakgebied heb ik de keuze gemaakt voor de minor WOII educatie in Utrecht. Als vierdejaars archeologie studente kreeg ik de mogelijkheid om me in een half jaar tijd te specialiseren. Ik was opzoek naar een uitdaging, nieuwe ervaringen en dosis kennis dat aansluit bij mijn huidige opleiding, deze minor bied het allemaal. Eenmaal aangekomen in het spitsuur van Utrecht Centraal kijk ik stiekem mijn ogen uit. Mensen rennen haastig, zigzaggend met bekertjes koffie en  koffertjes onder hun arm door de enorme hal. Poeh poeh.. dit is toch wel andere koek dan wat ik gewend ben. Maar ook juist voor deze nieuwe ervaring, heb ik een minor in een andere stad gekozen. Helemaal uit je comfort zone worden gehaald en in het diepe gegooid worden zorgt ervoor dat je jezelf nog beter leert kennen, of ik dat ook zo ervaar op de vroege morgen, laten we maar in het midden. 

Nadat iedereen een plekje gevonden heeft in het lokaal kijk ik nieuwsgierig om me heen naar alle nieuwe gezichten. Het is een hele diverse groep mensen met allemaal een ander motief voor het volgen van deze minor. De eerste bijeenkomst staat in het teken van introductie en de portfolio. Ik vond het lastig om van te voren een beeld te vormen hoe de minor vorm zou krijgen. Tijdens deze eerste bijeenkomst werd een goed beeld geschetst over een nieuwe manier van leren, namelijk het leren van ervaringen en reflecteren. Deze vorm van leren zorgen ervoor dat je je als persoon en als professional kunt groeien, je verder kunt ontwikkelen en deze toe kunt passen in je eigen vakgebied. De manier van toetsing tijdens deze minor is anders dan op mijn eigen opleiding, die gebruikt maakt van toetsing middels tentamens. Tijdens deze minor werk je aan een portfolio waarin je opdrachten, ervaringen en feedback verwerkt om een beeld te krijgen van je eigen leerproces. Zelf heb ik geen ervaring met het schrijven van een portfolio, wel met het reflecteren van leerprocessen. Het werken aan het portfolio ondersteund het leren tijdens intensieve en heftige onderwerpen die behandeld worden in het komend half jaar. Dit in combinatie met sociale interactie over de ervaringen die we opdoen belooft het komende half jaar erg bijzonder te maken. 

Elisa de Vries