12-09-13

Oorlogsmuseum Overloon - september 2013 (1)



Overloon, het grootste oorlogsmuseum van Nederland. Daar was ik erg benieuwd naar! 
We maken een sprong in de tijd, gisteren op de Grebbeberg was het mei 1940, nu in Overloon staan we in september 1944. De Slag om Overloon staat bekend als de zwaarste tankslag in Nederland. Onze gids vertelt het verhaal op een levendige manier, zodat ik direct in zijn verhaal zit.   

We komen langs een exemplaar van Mein Kampf van Hitler, dat veilig achter tralies ligt en zo starten we de route op chronologische wijze. Erg beeldend is het stuk waar we bij een woonkamer uit de jaren ‘40 aankomen en waar we allemaal plaats mogen nemen. De gids licht een aantal zaken toe uit die tijd, zoals koken, hoe (o.a.) piloten verstopt werden en hoe men aan extra bonnen kwam. De gids betrekt ons vaak bij zijn verhaal en dat werkt erg goed.Voordat we een donkere ruimte  betreden worden we gewaarschuwd, de beelden die daar te zien zijn kunnen als schokkend worden ervaren en iedereen is vrij om wel of niet naar binnen te gaan. Voordat we naar binnen gaan zie ik al een gestreepte ‘pyjama’ hangen, deze ruimte gaat duidelijk over de joden. De beelden zijn inderdaad wel schokkend en maken diepe indruk op mij; op elkaar gestapelde lichamen in een massagraf, uitgemergelde gezichten, verhalen over medische experimenten door (o.a.) dokter Mengele inclusief foto’s, het duizelde me na deze ruimte. Na de rondleiding kregen we tijd om zelf nog door het museum te lopen. Er waren verschillende ‘attracties’ waar je bombardementen kon beleven en in een schuilkelder kon zitten. Ook heb ik nog even een kijkje genomen in het Marshall Museum, een grote hal waar ontzettend veel historische voertuigen te zien zijn. Al het materiaal ziet er als nieuw uit en vraag me af hoe ze aan al die voertuigen gekomen zijn. Na wat onderzoek blijkt dat Jaap de Jong, eigenaar van de collectie, na de oorlog is begonnen met het sparen van oude militaire voertuigen. 

Op de terugweg naar huis begint het verwerken van alle informatie en beelden. Dit museum heeft flinke indruk op mij gemaakt en ik ben er de hele avond nog mee bezig in mijn hoofd. 


Hiske Midavaine