03-02-13

PS. Authentiek leren - Betekenisvol leren


Tijdens deze Minor ben ik te weten gekomen dat er ook een andere manier van leren mogelijk is. ‘Authentiek leren’ zoals Wim het noemt. Als ik opzoek wat het precies is kom ik uit op het volgende:

 Authentiek leren: Abstract/Betekenisvol leren


Tekst: Leertaken zijn authentiek wanneer ze betekenis hebben voor het kind. Het leren moet zo veel mogelijk functioneel zijn voor de (school)praktijk van alledag zoals kinderen die ervaren. Het gaat erom dat kinderen in een rijke en realistische context de kans krijgen hun eigen leerweg vorm te geven die aansluit bij hun belangstelling. Door uit te gaan van leuke en interessante leerstof kan de leerkracht de motivatie van leerlingen versterken. Binnen interactief taalonderwijs is authentiek/betekenisvol leren een belangrijk uitgangspunt.


Daar heb ik eigenlijk niets meer aan toe te voegen. Ik weet nu wat authentiek leren is. En of het betekenisvol is!


Van tevoren had ik nooit durven denken dat ik, naarmate de cursus vorderde, met plezier naar school zou gaan. Ik heb deze Minor in eerste instantie uitgekozen omdat het programma niet zo intensief is. Een dag per week, maximaal. Daarnaast een aantal opdrachten en natuurlijk een weekje naar Duitsland. Helemaal goed, zo dacht ik. Nu, aan het eind van de Minor, vind ik het eigenlijk erg jammer dat we niet meer bijeenkomsten hebben gehad. Nog teleurstellender is het feit dat de Minor nu afgelopen is!

Het is voor mij een bijzonder half jaar geweest. Ik heb totaal een andere richting gekozen dan mijn Major opleiding. Het heeft een aantal verbaasde gezichten opgeleverd, maar ik kan nu zeggen dat dit een van mijn beste keuzes is geweest in mijn hele studie. Of ik dat kan uitleggen aan die verbaasde gezichten? Ik weet het niet. Ik probeer het soms wel. Het lijkt een beetje op de mensen die de oorlog hebben meegemaakt. Hoe vertellen zij hun verhaal? Hoe kun je dit overbrengen aan iemand die er zelf niet bij is geweest? Ik merk dat ik niet de enige ben die hier moeite mee heeft. Dit is toch een bijzonder en merkwaardig voorval. 

De week in Duitsland was voor mij toch wel het hoogtepunt. Hier viel ineens alles op z’n plek. Alle locaties die we in Nederland bezocht hebben, alle onderwerpen die we hebben behandeld en alle discussies die we hebben gevoerd kregen hier pas echt betekenis. Het was voor mij een hele bijzondere ervaring. Ik denk dat met name de laatste dag, de vrijdag in Bergen-Belsen hier voor heeft gezorgd. Dit maakte bij de meeste mensen iets los. Ook bij mij. Ik vind het moeilijk om mijn gevoel wat ik toen had, en wat ik nog steeds heb als ik er aan terugdenk, onder woorden te brengen.


Wat deze week zo bijzonder maakte is de manier waarop de week verliep. We gingen natuurlijk met een vrij onbekende groep op pad. Iedereen kent elkaar wel van gezicht, maar elkaar echt kennen was nog niet echt aan deorde. Je bouwt een goede band op met een groep terwijl je wordt geconfronteerd met de gruwelijke feiten van de geschiedenis. ‘s Avonds neem je even afstand van deze serieuze zaken - iets wat mij goed lukte - en kom je terecht in de gezelligheid van de Duitse cultuurstadjes. Ook daar gaat het opbouwen van de band met de groep gewoon verder. Deze combinatie en dit contrast was eigenlijk best bizar te noemen, maar ik denk dat dit de beste manier is om alles te verwerken. Ik denk nog vaak terug aan deze week, en ook dan denk ik terug aan de beide sferen van zowel de serieuze zaken als de gezelligheid die ik met de groep heb ervaren.De bijeenkomsten na de week in Duitsland waren keihard/confronterend, maar heel duidelijk. Met name de Duivelse Transitie was een zeer indrukwekkend college. Het vermoeden dat we eigenlijk allemaal in staat zijn om tot dit soort misdaden te komen - gekeken vanuit de verschillende perspectieven van de dader, het slachtoffer en de omstander - had ik eigenlijk al in de week in Duitsland ontwikkeld. De Duivelse Transitie bevestigde dit vermoeden overtuigend. Een zeer unieke ervaring,want zo’n overtuigend college heb ik in school nog nooit gehad.Christopher Bush zegt als het ware dat je altijd je ogen open moet houden. Denk eens twee keer na voordat je zomaar een beslissing neemt. Trek de media ook eens in twijfel. Alles wordt voorgekauwd, maar dat betekent niet dat dit ook gelijk de waarheid is. 

 

Dit inzicht van de Duivelse Transitie, de ervaringen en gevoelens die de week in Duitsland met zich meebrengt, de bijzondere band met de groep en de bijzonder goed georganiseerde Minor die uniek in elkaar steekt zijn veelal de dingen die mij het meest bijblijven als ik terugkijk op deze periode.Ik dacht dat ik al veel afwist van de Tweede Wereldoorlog voordat ik aan de Minor begon. Gelukkig zei ik toen ook dat ik nog heel veel niet wist. Dat klopt! Ik weet nu een stuk meer. Ik heb het onderwerp voor het eerst echt ervaren. Ik heb kritisch op mezelf gereflecteerd, hoe moeilijk dat soms ook is. Maar zoals ik van tevoren ook al aangaf, ik raak niet over dit onderwerp uitgepraat. Ik ben ook niet van plan om hier over uitgepraat te raken. 

 

De Minor heeft er voor gezorgd dat mijn fascinatie alleen nog maar sterker is geworden. Hoewel ik beroepsmatig waarschijnlijk nooit met het onderwerp in aanraking zal komen beschouw ik dit toch als een onderdeel van mijn leven. De invloed die de Minor daar op heeft gehad is groot. Heel groot. Dat het zoveel invloed zou hebben had ik van tevoren nooit gedacht! En hongerig zijn naar meer is volgens mij het ultieme bewijs dat dit onderwijsprogramma succesvol is geweest. Ook een unieke ervaring!Ik ga nu een nieuwe fase in in mijn leven. Over 5 maanden ben ik (als het goed is) afgestudeerd. Ik heb dan mijn studie afgerond en ik ga aan de slag bij een bedrijf. Als ik terugkijk is de Minor voor mij het succesvolste onderdeel in mijn studie. Ik zou de Minor zo weer opnieuw volgen als ik die kans zou krijgen.


Ik wil van de gelegenheid gebruik maken om Wim Borghuis te bedanken voor dit prachtige programma, zijn inzet en unieke manier van onderwijs. Ik hoop dat wij elkaar - samen met de groep - in de toekomst nog eens zullen ontmoeten. Ik kijk er nu al naar uit!

Jesse Post

http://vimeo.com/57330102