09-01-13

Veteranen - januari 2013 (2)



Samira

Er is maar één iemand nodig, om er duizenden te herinneren.

Van de 121 telefoonnummers in mijn telefoon, spreek ik drie of vier van de bijbehorende personen achter het toestel dagelijks. Nog eens vier of vijf wekelijks en dan zijn er nog vijf die ik minimaal eens per maand spreek. Van de rest zal ik er ongeveer zes minimaal eens per jaar spreken. De rest minder of nooit meer. 

Ik heb 149 vrienden op facebook en een snelle google search leert mij dat een mens gemiddeld tussen de 1000 en 2000 unieke personen ontmoet in zijn of haar leven. Zoveel mensen, waarvan ik het gros alweer ben vergeten. Ik kan me dan toch helemaal geen voorstelling maken wat bijvoorbeeld 14.000 mensen zijn en al zeker geen dode mensen.

Gek of niet, ik denk dat dat misschien juist een goed iets is. Van de telefoonnummers in mijn telefoon gebruik ik een vijfde deel, maar dat vijfde deel zorgt ervoor dat die telefoon waarde heeft. Wanneer ik een oud klasgenootje spreek hoef ik al die anderen niet te spreken, dat klasgenootje houd de herinnering aan al die anderen ook vast.

Boudewijn Kok vertelde vandaag over zijn tijd in Srebrenica, hij vertelde over Samira.

Samira het meisje dat hij nooit is vergeten, het meisje dat hij heeft onthouden. Het meisje dat hem zal herinneren al die duizenden anderen precies zoals zij. 

Het verhaal over een massa, daar is geen voorstelling van te maken. Maar het verhaal van één iemand, iemand die je raakt blijft altijd bij. Die ene persoon kan symbool staan voor heel veel mensen.

Er is maar één iemand nodig om er duizenden te herinneren.

Maike de Groot