25-01-13

Afsluiting Minor 2012 - 2013 (3)


Wat doe je als je plots geen portfolio meer hebt om aan te werken?
In mijn geval is dat naar uitzending gemist surfen en gekluisterd zitten aan mijn beeldscherm. Zo bekeek ik een documentaire van Brooke Hospital for Animals, een organisatie die zich inzet voor betere levensomstandigheden van werkpaarden en -ezels in landen als Egypte en India. 
 
In de documentaire zag ik zanger Waylon, ambassadeur van de stichting, op reis door Egypte. Hij ging op pad, onder andere naar werkplaatsen waar veel ezels en paarden worden ingezet als lastdier. De mensen die er tevens werken zijn ontzettend arm en verdienen hun geld niet per uur maar per lading die zij verplaatsten. Het dier wordt hierbij als lastdier gebruikt. Om maar een zo groot mogelijke lading te verplaatsen, en dus geld te verdienen, worden de dieren hardhandig geslagen.
Zanger Waylon kon het allemaal niet aanzien en vond dat de mensen niet zo harteloos tegen een dier moesten zijn. Later kwam hij hier toch op terug en legde hij uit dat die mensen er ook niet altijd wat aan konden doen. Dat had ik echter meteen al begrepen. Ik, paardengek en dierenvriend eersteklas, had dankzij de minor direct bedacht dat ik in hun situatie misschien geen haar beter was geweest.

Waylon, denk je eens in dat jij in de schoenen van zo’n arme arbeider staat. Dat je weinig kennis van zaken hebt en dat je geld nodig hebt om zo aan eten te komen. Als je je buurman meer geld ziet verdienen omdat zijn ezel na een pak slaag harder werkt, zou jij dat dan ook niet doen? 
Probeer je dat eens voor te stellen. Of beter nog: volg eens een half jaar de minor Tweede Wereldoorlog Eduacatie.

Simone Bakker