Reflectie minor tweede wereldoorlog.
De minor educatie tweede wereldoorlog
is een fantastische minor, niet alleen leer je tijdens deze minor feitelijke
kennis, kennis die ik al in behoorlijk mate bezat voordat ik met de minor begon
omdat de tweede wereldoorlog een beetje een hobby van mij is maar mijn kennis
beperkte zich tot de hoofdlijnen en een enkele kleine verdieping, dus mijn
feitelijke kennis is ook vermeerderd en verdiept dankzij de minor, dit komt doordat
van iedere les en ieder bezoek een reflectie gemaakt moet worden hierdoor laat
je alles nog een keer door je hoofd gaan en ga je nadenken over de dingen die
je gehoord en gezien hebt.
De bezoeken aan de kampen zoals
Westerbork, kamp Amersfoort, kamp Vught, en de bezoeken aan de Grebbeberg,
Overloon, De Hollandse schouwburg verrijken de feitelijke kennis en je ziet
waar bepaalde handelingen hebben plaatsgevonden, dankzij gidsen die ter plaatse
uitleg en anekdotes geven worden de beelden levendiger, gidsen zijn echt
onmisbaar, wel is er uiteraard verschil tussen gidsen merkbaar.
De lessen die gegeven zijn tijdens de
minor zijn zeer goed voorbereid, er wordt materiaal uitgedeeld zodat je alles
nog eens rustig kunt nalezen.
De gastsprekers die geweest zijn vond
ik persoonlijk zeer goed, zij wisten heel goed waarover zij spraken, van jonge
veteraan tot oudere mensen die als kind, maar toch bewust de tweede
wereldoorlog hebben meegemaakt, zij spraken allemaal zeer duidelijk en hun
verhalen waren onmisbaar om alle onderwerpen die tijdens de minor behandeld zijn
goed te kunnen begrijpen.
De educatieve opdrachten waren leuk
om te doen, ook al gaat er erg veel tijd in zitten om goede boeken, beelden,
onderwerpen en dergelijk te vinden en te onderzoeken, het leert je wel om
historisch correct materiaal te gebruiken of een al aanwezig (denk)beeld bij de
leerlingen te nuanceren, ook vinden leerlingen van mij het weer leuk om de
opdracht(en) die ik gemaakt heb uit te voeren.
De excursie naar Duitsland was
geweldig, voor mij persoonlijk was het zacht gezegd heftig maar dat komt door
mijn eigen persoonlijke ervaringen in de omgeving van Bergen Belsen en in Celle
(voor meer informatie hierover zie Bergen Belsen – Buchenwald, emotionele
snelweg van Erik, in dit portfolio)
De excursie was informatief (zelfs in
Bergen Belsen hoorde ik dingen die ik eerder niet wist terwijl ik daar toch al
meerdere keren geweest ben voor de minor)
Het groepsproces wat al voor de
excursie prima was is tijdens de excursie erg positief geweest en alleen maar
versterkt en hechter geworden, mij is de reacties van alle studenten opgevallen
ook de studenten die toch een stuk jonger zijn dan ik hebben mij positief
verast, zij waren voor mij bereid om naar mijn verhaal te luisteren (ook al
vind ik het moeilijk om te vertellen) zij waren ook bereid om niet door te
vragen als ik daar geen zin in had, zij stelden mij goede vragen (ook al kon ik
niet op alle vragen een antwoord geven) zij lieten mij in mijn waarden en zij
hadden geduld met mij, sommigen hebben mij zelfs een beetje in de gaten
gehouden omdat zij wisten dat het niet heel erg goed met mij ging, hierbij wil
ik graag alle studenten van de minor tweede wereldoorlog 2012 – 2013 heel erg
bedanken.
Bram Kruize, Marjolein Loffeld, Stefan Buwalda, Lars Grootjans, Nienke Den Bok, Harold
Busscher, Yvonne Buwalda, Ramon Hanssens, Emilie Stevens, Renske de Jong, Nadine
Hoogvelt, Niek Frijstein, Peter Bielderman, Robin Vogelzang, Rogier Koers, Jelmer
De Jong, Patrick van Zuilen, Thomas Ortelli,
Jorai Hessing, Carel van Waesberghe, David Izelaar, Stefan van Doodewaerd,
Tristan Louweret, Thom Gie.
Ik heb niet vaak meegemaakt dat
mensen voor een studie zo veel zelfdiscipline, en enthousiasme hadden als voor
deze minor, het is heftig (denk aan filmbeelden en het bezoek aan Buchenwald en
Bergen Belsen) het is veel werk (denk aan alle reflecties) het is intensief
(zeker als je in deeltijd studeert) maar het is ook een prachtige manier van
leren, je ervaart op locaties dingen die in een boek anders of niet goed overkomen.
Voor mij is de minor tweede
wereldoorlog het voorbeeld van hoe leren kan en zou moeten
zijn.
Erik Terwel