20-12-12

Shooting dogs - december 2012 (1)



Shooting dogs en sitting ducks
 
Ik moet altijd het laatste woord hebben zei mijn moeder vroeger regelmatig tegen mij. En ‘ja maar’ was het begin van mijn meest favoriete en meest voorkomende zinnen. Op de middelbare school regeerde ik over mijn koninkrijk onverantwoordelijkheid en ik was koningin van de smoesjes. ‘Sorry ik ben te laat maar dat is niet mijn schuld want het was zo vroeg dat mijn tandpasta nog was bevroren, mijn wekker liep de verkeerde kant op en mijn fiets vertrok te laat.’ Mijn ouders hebben me dit afgeleerd, maar gisteren heb ik geleerd dat die oude ik eigenlijk veel beter in onze maatschappij past.
Onze ultieme excuusmaatschappij.

Tijdens het kijken naar de film shooting dogs, was het niet de eerlijkheid van de journaliste die me opviel ondanks dat het waar was wat ze zei. Wat me opviel was juist onze excuusmaatschappij. De VN had een mandaat om de vrede te bewaren en niet om deze af te dwingen:

Maar waar ligt het verschil dan wanneer een land in oorlog is en onschuldige mensen sterven?
Ja maar we zijn met zo weinig en hebben zo weinig wapens en ja, het mandaat hè.
Maar waarom zijn jullie dan met zo weinig en hebben jullie zo weinig wapens wanneer jullie in een land in oorlog staan waar de vrede moet worden bewaard?
Ja maar het mandaat het, we mogen alleen de vrede bewaren en niet afdwingen. We mogen alleen het vuren openen wanneer zij op ons vuren.
Misschien ben ik niet zo heel erg goed op de hoogte, maar halverwege de film zegt Vader Christopher dat de VN volgens hun mandaat de honden niet af mogen schieten, want zij zijn het vuren niet begonnen. Dat was waar. Maar nu rest mij de vraag:

Wie heeft toen bedacht dat je enkel terug mag vuren wanneer de tegenpartij het vuren op hen heeft geopend? Was die ooit in Rwanda geweest? Keek die ooit naar het nieuws? Of was het van begin af aan het plan dat de VN daar meer waren als symbool maar dat het nooit de bedoeling was dat ze ooit iets zouden doen? Want laten we eerlijk zijn, de VN had nooit kunnen beginnen met vuren, er zou nooit op hen gevuurd worden. Dat was onmogelijk, ze hadden geen geweren maar machetes… Wanneer opende iemand voor het laats het vuur met een hakmes?

Shooting dogs? Nee, al die tijd enkel sitting ducks.

Ja, maar..

Maike de Groot