06-12-12

First kill - december 2012 (1)


Amerikaanse veteranen vertellen over hun ervaring in Vietnam. Ze zijn in staat om te moorden. Ze zijn niet alleen in staat om te moorden, ze krijgen er een kick van.
Al eerder in deze minor kwam de vraag voorbij: "Zou jij schieten?" Dit was naar aanleiding van een incident in het verzet.

Mijn antwoord op deze vraag, was toen al "ja". Het viel me op dat er maar weinig groepsgenoten waren met dit antwoord. Waarom dacht ik toen al dat ik dat zou kunnen? Waarom juist ik?

Nu werden we geconfronteerd met de documentaire First Kill.
Het begon eng, vond ik. Michael Herr praatte heel langzaam en doordringend. De muziek ging van rustig naar een hoop herrie.

Naarmate de documentaire vorderde, begon ik me zorgen te maken. Is iedereen in staat om te moorden? Ik wist dat het antwoord ja moest zijn, maar hoe dan?

“Wij worden opgeleid tot moordmachines.”
Dit was letterlijk het antwoord van iemand op een vraag wat zij doen tijdens een opleiding bij Defensie.
Tijdens de opleiding leren deze jongens drills. Je leert hiermee hoe je automatisch (dus zonder na te denken) iets kunt uitvoeren. 

Bij de opleiding voor parachutisten van de commando’s leren de parachutisten ook een drill. Door deze drill honderd duizend keer te herhalen vóór de echte sprong, wordt het automatisme. Zodra de parachutist moet gaan springen, wordt de drill uitgevoerd en springt hij uit het vliegtuig.
Welk normaal denkend mens springt nou voor de lol uit een vliegtuig?

Hoe zit het dan met die drills? Dat lijkt me niet zo moeilijk. Denk aan The Wave. Blijven roepen dat iets goed is, en dan volg je vanzelf. Het is eng, en vooral herkenbaar. Hoe ben ik anders op uitzending gestuurd met een aantal wapens waar ik één mee was?

Toen ik tot deze conclusie kwam dat iedereen in staat is om te doen wat deze veteranen deden, vond ik het tijd om de film uit te zetten. Ik had genoeg gezien, want het kwam wel heel dichtbij….

Carine Ellermeijer