12-12-12

Een duivelse transitie - december 2012 (1)



Meeloper!

 
“Ja maar ik was het niet, ik deed alleen maar wat me werd gezegd.”

 
Op de peuterspeelzaal wilde ik altijd de hele dag met de vishengeltjes spelen en van de glijbaan. Ik deed dat niet omdat het niet mocht. Ik moest ook op de tractor en puzzelen. Dat vond ik niet leuk, maar de juf zei het dus deed ik het.

Thuis moest ik mijn kamer altijd opruimen en netjes houden anders mocht ik niet naar buiten. Ik vond dat niet leuk en wilde dat niet. Ik had zo naar buiten kunnen lopen. Maar toch ruimde ik mijn kamer op omdat mijn moeder dat zei en mijn moeder was de baas.

Op de basisschool en op de middelbare school moest ik stomme sommetjes leren waarvan ik zeker was dat ik er nooit wat aan zou hebben. (Ik had grotendeels gelijk overigens.) Ik wilde ze niet maken, maar ik deed het toch omdat het van mijn moeder, de docent en van de overheid moest. Want zonder diploma mag ik nog veel minder en wordt het nog veel minder leuk.

Het openbaar vervoer is veel te duur en ik vind het schandalig dat ik een kaartje moet kopen wanneer ik niet eens in de trein kan zitten. Toch koop ik een kaartje want dat zegt de wet en de wet is de baas. Wanneer ik geen kaartje koop kan het zijn dat ik nog veel meer moet betalen en dat is nog veel minder leuk dus ik luister braaf en koop een kaartje.

We worden van kleins af aan geleerd dat er een rangencultuur is. Er is altijd iets of iemand aan wie je moet gehoorzamen, die boven je staat. Dat is wat we leren.

Waarom zijn we dan zo verbaasd dat 65% van de mensen een medemens een levensgevaarlijke schok kan toedienen wanneer iemand met meer autoriteit zegt dat het moet? 

Hoe is het mogelijk dat psychologen en psychiaters een uitkomst tussen de 0,1 en 1% voorspelden in dit Milgram experiment wanneer zelfs ik als tweederangs vak therapeut dit snap. 

En waarom zijn wij nog zo verbaasd dat zoveel mensen tijdens de Tweede Wereldoorlog braaf deden wat ze werden opgedragen tegen hun moreel en principes in?

Gewetensvraag: creƫren we zo als mens niet de perfecte meelopers en uitvoerders wachtend op een volgende Hitler of volgen we dan de nieuwe Ghandi of gewoon twitter? Follow me!

Maike de Groot