19-10-12

Kamp Vught (3) - Oktober 2012


Vandaag staat het bezoek aan kamp Vught te wachten.

We rijden weer in onze vaste formatie naar de plaats van bestemming.
Dit keer is het weer een uur rijden voor ons, maar het is zoals altijd weer zo voorbij. In Vucht rijden we naar het kamp over een lange weg met kazernes. Dan de ingang van het herdenkingscentrum “kamp Vucht”, het ligt gek genoeg naast een gevangenis. Eerste gedachte is dan ook bij mij: weer zitten er mensen opgesloten op dit terrein met als groot verschil dat de mensen die er nu zitten er grotendeels zelf verantwoordelijk voor zijn. Toch heerst hier een bepaalde sfeer waardoor ik niet gelijk denk “eigen schuld dikke bult”. 

Dan gaan we naar binnen om ons kopje koffie te scoren. Vervolgens de filmzaal in waar we een film te zien krijgen. En ik zit eigenlijk zeer ontspannen te wachten op wat komen gaat…….en dan de film met overlevende van het kamp. Ik wordt als bij een donderslag bij heldere hemel de verhalen ingezogen en het lijkt of ik bij de mensen aan tafel zit.
Ik kijk de zaal in en 52 mensen zijn muisstil. Dan gaan we over het kamp lopen onder leiding van een zeer goede gids. Wat die man ons vertelt, geloof ik gewoon gelijk en ook hij neemt mij mee in zijn verhaal. Als een van de laatste dingen krijgen we de gedenkstenen te zien die beklad zijn door “iets”.

Dan is het einde van de rondleiding een feit en worden wij bedankt voor onze interesse in de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog……u ook bedankt voor het verhaal wat u ons verteld.


Ramon Hanssens