26-09-12

Kamp Amersfoort - september 2012 (1)


Vandaag stond een bezoek aan kamp Amersfoort op het programma. Voordat we met de A-groep naar het kamp afreisden  hadden we een gastspreker op bezoek, dit was de heer Cees Biezevelt.
Hij was beroepsmatig in contact gekomen met het kamp en wist daar veel over te vertellen. Weer wist iemand mij twee uur lang te boeien met zijn verhaal. Dit is normaal zeer moeilijk voor mij, maar sinds ik de minor volg is dit wekelijks het geval. Vervolgens gingen we richting Kamp Amersfoort, waar we eerst een filmpje te zien kregen van een voormalig gevangene, mevrouw Rijper (De dochter van in het kamp vermoorde dominee Sjouke Rijper).

Daarna ging het in twee groepen onder leiding van een zeer gedreven gids over het kamp. Wat een verhalen kon die man vertellen. Indrukwekkend was de schietbaan waar de gevangenen hun laatste meters liepen voordat ze geëxecuteerd werden, en nu liepen wij hier…..maar nu in vrijheid.
Mooi was het om te horen dat onze gids het fijn vind dat hij steeds meer jongeren mag ontvangen. 

Ik was even heel trots dat wij deze minor hebben gekozen en wij nu ook tot die groep behoorden. Volgende week weer een excursie. Ik kan niet wachten.

In vier jaar studie geen moment gedacht: was het maar vast volgende week.

Ramon Hanssens