17-09-12

Het verhaal van Dante (Oorlogsmuseum Overloon - 3)



Aangekomen in Overloon vraag ik me af of wij hier wel goed zijn. Het lijkt meer op een attractiepark dan op een oorlogsmuseum. Binnen worden groot en klein vermaakt met allerlei interactieve highlights. Hoe dichtbij wil je de oorlog meemaken? Indrukwekkend maar toch vraag ik me af of al dit wel nodig is. Nee, want hetgeen waardoor mij de tranen in de ogen schieten staat geschreven op een klein stuk papier, een beetje verstopt in een hoekje van het museum:

Dante Natta, Italiƫ
scholier uit Milan
geboren in 1928, aan het einde van de oorlog in de nacht van 29 op 30 april doodgeschoten

1 januari  1945

Lieve Mamma,
vandaag is het nieuwjaarsdag. Je zoon zit hier boven op de be-ijsde bergen van de Val Sesia. Rondom heerst stilte en vrede, maar een vrede die rood is van het bloed van de  broederkrijg. Ik denk aan jou, mamma. Vannacht was ik weer je kleine jongen, eventjes was ik weer je Dante, niet de Dante die je zoveel verdriet deed, die bij zijn moeder het laatste woord wilde hebben, nee, mamma. Vannacht was ik weer de Dante die je op koude winteravonden voor de lege haardplaat aan je borst hebt gedrukt.

Dante is mijn essentie van WOII. 

Tina Brosien