25-01-12

Minor Tweede Wereldoorlog educatie - afsluiting (1) januari 2012


Minor Tweede Wereldoorlog educatie

Aan: iedereen die twijfelt en in het enorme aanbod van minoren van hogescholen en universiteiten de weg is kwijt geraakt.

Vandaag hebben wij de minor Tweede Wereldoorlog educatie (correcte spelling he Bert?) afgerond. Daar waar ik in augustus tegenop zag is achter de rug. En wat is zo'n halfjaar eigenlijk snel voorbij gegaan.

Ik weet nog dat ik op de eerste bijeenkomst was en de weekplanning van de minor kreeg. 'Ik zit hier verkeerd,' dat was de eerste gedachte die door mijn hoofd ging. Dit kan ik nooit inpassen in mijn al zo drukke schema. Al die excursies en collegetijden, hoe ga ik dit doen?

En nu een half jaar verder, lijkt dat zo'n nietig probleem. Ik geef toe, de minor is veel werk, de tijdsinvestering is groot en ook de geestelijke belasting is flink, maar wat leer je veel in deze minor en niet alleen over de Tweede Wereldoorlog, maar ook over de recente geschiedenis en vooral wat leer je jezelf kennen.

Als ik zou moeten omschrijven wat de kern van de minor is, dan kan ik dat niet in een woord. Als je zegt dat je alleen je kennis van de Tweede Wereldoorlog gaat uitdiepen dan klopt dat niet. Het gaat veel dieper, je krijgt een kijkje in de meest verdorven kant van de mens en niet alleen met betrekking tot de Holocaust, maar doorgetrokken naar huidige problemen met rassenhaat en genocide. Tegelijk is het heel praktisch en de verworven kennis zal heel waardevol zijn voor mensen in het onderwijs. Maar ook voor niet onderwijsgevenden.

De minor heeft enorm veel diepgang en is heel divers, iedereen haalt daar voor zichzelf waardevolle zaken uit. Dat bleek gisteren maar weer tijdens de persoonlijke eindpresentaties.

Iedereen die nog twijfelt over de keuze van een minor raad ik aan om deze minor te doen, het is bijna niet te omschrijven (en dat wil wat zeggen in mijn geval). Ga het zelf maar ervaren.

Wim bedankt voor alles en ik hoop dat je nog met vele groepen deze fantastische, karaktervormende, moreel ontwikkelende minor mag gaan doen!

Cindy Rousse - Jansen