02-09-11

De eerste dag, de eerste indruk (2)


‘’Wat is jouw huidige beeld van de Tweede Wereldoorlog?’’. Tsjah.. goede vraag. Nou, het was naar mijn idee vrij grimmig, uhm.. ingewikkeld ennnn.. verder kom ik eigenlijk niet. Ik was op veel vragen voorbereid (wat is je motivatie om aan deze Minor mee te doen? Vertel ’s wat over jezelf), maar hier had ik eigenlijk geen antwoord op, terwijl ik mezelf toch niet volstrekt onwetend waan. Aan de andere kant is de Tweede Wereldoorlog ook zo’n groot en abstract begrip dat het moeilijk is om er een beknopte samenvatting van te geven. Dé Tweede Wereldoorlog..

Specifieke verwachtingen waren er daarom bij mij ook niet. En de verwachtingen die ik wel had, lijken niet te stroken met wat we in werkelijkheid de komende maanden gaan doen: dikke pillen lezen, drie keer per week een hoorcollege. In plaats daarvan maken we bijna elke week een tripje. Gelukkig zijn die meestal een stuk leerzamer (en leuker) dan 923 bladzijden uit ‘De Tweede Wereldoorlog: een kort overzicht’.

Grappig om te zien dat niet alleen studenten Geschiedenis de Minor volgen, maar dat ook mensen met een totaal andere opleiding of achtergrond dezelfde interesse delen. ‘’Ik volg de opleiding Systeembeheer’’. Que? Misschien is dat gunstig voor een ‘absoluut-geen-model-student’ als ik met zo veel leraren in opleiding in de klas.

Aanstaande maandag staat voor groep B de Grebbeberg op het programma. Iedereen lijkt er zin in te hebben en het is sowieso leuk om met nieuwe klasgenoten om te gaan, hoewel je mensen pas echt leert kennen als ze zich steenkoud en natgeregend op een doorweekt ereveld bevinden. Het is te hopen dat de Grebbeberg het droog houdt maandag.

Marlinde Venema