14-09-11

13 september 2011, werken met beelden (1)


Na vorige week moest ik echt even bijkomen van zoveel indrukken. Vandaag ben ik opnieuw een beetje murw van alle beelden en informatie die ik heb zien langskomen. Beelden doen iets met je, hebben invloed op je denkpatronen. Steeds als je naar beelden kijkt, vraag ik me af of het werkelijk zo is geweest, klopt alles wat ik zie wel met de historische werkelijkheid.

Vanuit de verschillende films die zijn vertoont, wordt ons duidelijk gemaakt dat elke filmmaker ook zijn eigen doel heeft. Sommige films nemen een standpunt in, waardoor maar een klein deel van de oorlog wordt belicht en wordt de verhaallijn geromantiseerd voor de verkoopcijfers. Andere films laten de werkelijkheid zien, maar zijn dan weer minder geschikt om met kinderen te bekijken.

Het is mij duidelijk geworden dat alles wat je ziet in een film, kritisch tegen het licht gehouden moet worden, alvorens je het met kinderen gaat bekijken. Bereid kinderen voor op wat ze gaan zien, leg zo nodig uit en geef kinderen de gelegenheid om de beelden te verwerken. Veel onderwerpen binnen de films, maar zeker ook daarbuiten met als onderwerp de oorlog, zijn zeer geschikt voor morele dilemmagesprekken. Wellicht een idee om met de groep eens te doen!

Marlou Bakker