19-11-10

8 - 13 november 2010 / Bergen Belsen Buchenwald (4)


Vol

Op.
Ik ben op.
Mentaal op.

Ik zit vol. En daardoor snap ik
Ineens hoe vol de rest zat.

De gronden, de hoofden, de harten
Vol met oorlog en verhalen.

De huizen, gezichten en lichamen
Getekend voor het leven
Dat soms te snel voorbij was.

Soms vol van leven, soms vol van dood.
Maar vooral vol. Gewoon vol.

Toch gek, dat vol zitten niet meteen
Betekent dat je weer leeg wil zijn.
Weer leeg kunt zijn.
Nee, soms ben je gewoon vol.
Te vol om weer te legen.

Ik snap ineens waarom er
Na die verschrikkelijke tijd
Geen harten geleegd werden,
Maar gebouwen gesloopt.

Waarschijnlijk zaten ze ook gewoon vol
Zo vol, dat het jaren duurde voor ze zich weer konden legen.
Misschien wel langer dan dat.
Misschien wel nooit.

Ik ben blij,
Dat ik mezelf wel weer kan legen
Over een paar dagen
Of een week
Omdat ik niet zo vol zit
Als de mensen van toen.

Daphne Blokhuis