04-10-10

Overloon (7)


Het beeld van de oorlog

Ik heb echt genoten van het bezoek aan Liberty Park. Dit bestaande uit het Nationaal Oorlogs- Verzetsmuseum en het Marshall museum. Vooral bij het Nationaal Oorlogs en Verzetsmuseum vond ik de documentatie en beeldmateriaal interessant. Maar sommige dingen vond ik moeilijk te bevatten.Vooral het boek waar de Duitsers alle doden in registreerden. De gruwelijke beelden ondersteunden de barbaarsheid van de oorlog. Ik besefte toen pas hoe erg je als mens kan dwalen. Vragen als hoe kon dit gebeuren zijn slechts eenrichtingsverkeer.

In het Marshall museum was er veel oorlogsmateriaal te zien. De hoeveelheden aan tanks en vliegtuigen waren indrukwekkend. Ze staan ook zo in de hal opgesteld alsof ze zo weer gebruikt zouden kunnen worden. Dit bewijst al hoe levensecht de oorlogsstukken over kunnen komen op de bezoeker. Ik kon er lang naar kijken, ook stond er bij elke tank een korte duidelijke uitleg. Dit is erg handig gedaan door het museum omdat je meer informatie kreeg over het gebruik van de tanks die in die tijd gebruikt zijn.

Al met al heb ik een leuke dag gehad. Niet alles was authenthiek maar dat moet je denk ik als bezoeker ook niet verwachten. Zolang het gevoel maar een beetje overkomt!

Samira el Jari