08-09-10

"De trap der doden" - Overloon Nationaal museum (4)



Die Todesstiege

Dit onderstaande gedicht is gebaseerd op "De trap der doden" de Todesstiege in Malthausen. Tijdens mijn bezoek aan het verzetsmuseum in Overloon kwam ik langs een foto van deze trap (hieronder afgebeeld). 186 treden hakten joodse gevangen uit een berg. De stenen moesten vervolgens over de berg worden getild vertelde de gids.
Ik vroeg me af waarom.
Ik ging er vanuit dat dat nut had... Wat voor project was dit en hoe droeg dit dan bij aan de Duitse economie en voorspoed? Het antwoord was “niet.”

Arbeit macht vrij is bij mij nog nooit zo als een bom ingeslagen. Werken tot je er letterlijk dood bij neer valt. Die trap is gebouwd om mensen fysiek uit te putten tot dat zij de dood bevinden.
Wie hier meer over wilt weten kan op internet gaan kijken onder “de Todesstiege”.

Krachtig prachtig

Piramides zijn prachtig en krachtig
Stenen getild door mensen zo machtig

Trap na trap en tree na tree
Samen, iedereen deed mee

Mensen zijn prachtig en krachtig
Trots en voorspoed maakt hen machtig

In Maltausen staat echter een trap
Mens onterend zo zwak

Trap na trap en tree na tree
Hier zeulden ze de dood met hen mee

Geen doel voor ogen
en geen triomfbogen
De Trap uit hel naar hun verlossing

Rose