31-08-10

Maandag 30 augustus 2010 - start Minor Tweede Wereldoorlog educatie (1)


Dit mag niet vergeten worden


“And as the surface breaks reflections fade
But in some ways they remain the same
And as my mind begins to spread its wings
There's no stopping curiosity

(…)
Who's to say
I can't do everything
Well I can try
And as I roll along I begin to find
Things aren't always just what they seem

I want to turn the whole thing upside down
I'll find the things they say just can't be found”
(Upside down, Jack Johnson)

Met dit nummer in mijn hoofd stapte ik vanmiddag uit de bus. Mezelf afvragend wat ik moest verwachten van de minor en ontzettend nieuwsgierig naar de groep. Stiekem wist ik ook wel dat ik me niet helemaal goed had voorbereid; Stapels boeken met getuigenissen en films over de tweede wereld oorlog liggen nog op mijn kamertje te wachten om verslonden te worden. De zenuwen schoten bij de eerste stap op het trottoir in mijn keel, met het plan om daar voorlopig nog niet weg te gaan.

Maar toen ik de eerste stap in het lokaal zette waren de zenuwen ineens weg. De ruimte was ruimte was nog niet half vol, maar gelijk wist ik het: met deze mensen kan ik me wel een half jaar vermaken. Iedereen heeft een andere achtergrond, een ander verhaal. Ik heb voor deze minor gekozen omdat ik ontzettend veel van geschiedenis hou en omdat ik denk dat ik er betere artikelen door kan schrijven. Iedereen heeft zo zijn eigen reden voor dit half jaar. Veel studenten willen hun leerlingen meer mee geven over de oorlog, op een bijzondere manier. De meest aangrijpende reden om deze minor te volgen is naar mijn mening de volgende: ‘Dit mag niet vergeten worden.’

Ik denk dat we het daar allemaal mee eens zijn, dit mag nooit meer gebeuren. Laten we de boel op z’n kop zetten en er samen een ontzettend leuke, bijzondere en leerzame tijd van maken. Als groep moet dat wel lukken lijkt me zo, als alle carpoolafspraken die nu al gemaakt zijn soepel verlopen.

Tot volgende week!
Leanne Takken