06-12-09

1 december 2009 - First kill 2


Daar zitten we dan, de eerste bijeenkomst na een zeer heftige week bij onze oosterburen.
De binnenkomst is al totaal anders dan de eerdere weken. Je merkt aan de sfeer die in het lokaal hangt, althans dat is mijn interpretatie, dat de groep nog niet klaar is met vorige week.
En toch gaan we onvermijdelijk verder. First Kill, een film dacht ik. Ik vraag nog aan Richard of hij weet waar het over gaat want ik had geen enkel idee.

Dit keer had Wim de cameraman annex medemaker van de film weten te strikken, Sander Snoep. Hij introduceerde de documentaire dit gaat over veteranen uit Vietnam en hun verhaal. Ik besluit om niet te blijven vluchten in mijn gedachten van vorige week maar de film de aandacht te geven die het hoort te verdienen, alsof we niet in Duitsland zijn geweest. Sander kan er tenslotte ook niets aan doen dat het zoveel impact op de meesten van ons heeft gehad.

Dus kijken, luisteren (De vertaling vind ik niet altijd voldoende.) en aantekeningen maken. Wat doet het met me? Wat me vooral aan mezelf opvalt is dat ik alleen maar zit te luisteren en te kijken en niet gelijk ga zitten (ver)oordelen ook al is het niet mis wat ik zie en hoor.

De vragen worden op een 'Louis Theroux-achtige' manier gesteld en daarmee bedoel ik vanuit een bepaalde vorm van nieuwsgierigheid, zonder oordeel, zonder zoektocht naar sensatie. Op zoek naar het verhaal en daardoor kregen we authentieke verhalen te horen. Weliswaar ook nu weer bijna onbegrijpelijk, zeker in de positie waartin ik zat te kijken.De aantekeningen hieronder zijn direct opgeschreven door mij terwijl ik zat te kijken en luisteren. Ik zie en hoor:

" Michael Herr, medewerker aan diverse Vietnamfilms, schrijver van het boek 'Dispatches'
" de maker van een foto waarop een generaal een gevangene neerschiet, de foto werd genomen zonder dat hij wist wat er gebeurde, de foto was een toevalstreffer
" toeristen die elkaar verdringen om foto's te kunnen maken van de martelwerktuigen
" 'bodycounting', Billy J. Heflin, een tunnelrat, een lijk in de tunnel telde zwaarder mee dan een lijk boven de grond
" "Guy like tot kill", Mensen/Jongens/Mannen houden van moorden?
" niet nadenken bij het doden, het is hij of ik
" 'The First Kill is weard', de rest of the killing is good"
" bij de vraag hoe de eerste gedode voelde blijft een veteraan heel lang stil, getraumatiseerd antwoordt hij: "een kind van 9,5 jaar"
" kruipt plotseling een invalide door het beeld op handen en knieƫn
" Michael Herr zegt dat hij verward is, dat hij het verschil niet meer weet tussen feit en fictie
" Billy J. Heflin: "It feel good to kill, the same like sex"
" 36 getelde lijken, hoe weet hij dat: hij heft 36 oren aan zijn riem hangen als trofee
" ik telde ook minimaal 6 medicijnpotjes voor zijn neus
" veel kuchen en dan 'excuse me' zeggen maar ook bijna zonder wrok/wroeging (althans niet zichtbaar) praten over zijn acties in Vietnam
" niet te rijmen, niet te bevatten verhaal van deze man en toch zit ik hem niet te veroordelen. Waarom niet?
" Zou het mij kunnen overkomen? Ik durf niet meer volmondig 'nee' te zeggen
" Waar is de mens allemaal toe in staat?
" Billy wil graag terug naar Vietnam om te doden. Hij mist het. Dat kan ik niet begrijpen, seks is toch veel leuker
" Sander probeert zo goed als kwaad als het gaat een nabespreking te doen. De groep lijkt murw gebeukt, apathisch bijna, slechts enkele vragen komen naar voren

" "NIETS IS WAT HET LIJKT TE ZIJN"

Paul Klerks