05-11-09

Tweede Wereldoorlog educatie - 3 november 2009 - Gastsprekers en The Holocaust experience - deel 2


De workshop hoe ga je met gastsprekers om, was erg leerzaam en indrukwekkend, ik vermoed voor leerlingen in het basisonderwijs dat dit ook indruk zal hebben. In mijn klas zit een jongen van 10 jaar. Zijn vader is vermoord voor zijn ogen in oorlogssituatie. Hij heeft een goed leerniveau, pienter en houdt van lezen, verslijt boeken op school. Het vluchten en op zoek met zijn familie naar een nieuw leven, naar veiligheid. Het ademt zijn lijfje uit. Hij is brutaal. Grappig en prachtig. Dingen die hem herinneren aan oorlog, of dood. Hij verstijft zijn blik, emoties, trillingen, glimlach. Oorlogssituatie en herinneringen, die je een leven lang mee draagt.
Bert van der Linden vertelt ons over Nederlands-Indiƫ. Zijn herinnering als driejarig jongetje dat zijn vader voor de laatste keer ziet en niet herkent, je voelt zijn pijn. Ik wil hem iets zeggen, troost, het was niet zijn schuld. Bij deze man voel je het verdriet dat hij meedraagt zijn leven lang. Dat is wat hij wil vertellen. Oorlog is niet alleen bommen, geweren,maar wel gewelddadig in zijn doen. Wat het teweeg brengt bij kinderen. Gewelddadig in zijn sporen die het achterlaten. In een oorlog wordt het ineens belangrijk tot welke groep jij hoort.
De oorlog is niet voorbij als het journaal is afgelopen.
Een kind dat opgroeit in een oorlogssituatie, groeit zijn hele leven door in deze oorlog. Met de herinnering. Tot welke groep behoor jij ?

The Holocaust experience

Het was ontzettend gaaf dat wij ook de regisseuse van de film; the Holocaust experience - Oeke Hogendijk - mochten ontmoeten en vragen konden stellen. De twee verschillende kanten in de film, de twee kanten van een oorlog. En de vraag, wat doen wij, tweede en derde en toe naar de vierde generatie met deze sporen. De sporen van een verleden, een joods verleden. In de film, een last van 5000 jaar vervolging, haat. De geschiedenis van het joodse volk is een verleden met sporen. Het is niet alleen de geschiedenis van joodse mensen, maar ook van de mens. De haat van groepen mensen, het uitsluiten van een bepaalde groep. Het is onze geschiedenis. Behoedt je voor domme mensen. Het is zo belangrijk dat geschiedenis wordt vertelt, doorgegeven. Het moet. Om te behoeden voor domheid. Daarom mag een joodse Amerikaan er toch aandacht aan geven op de Amerikaanse manier.
Het is geschiedenis van De Mens.
De vraag is hier alleen, hoe geef je de geschiedenis door aan jong volwassenen en kinderen ?

Marion van Laar