07-10-09

Tweede Wereldoorlog educatie - 6 oktober 2009 - kamp Westerbork deel 1


Een troosteloze dag bij een triest onderwerp.
Gisteren was kamp Westerbork aan de beurt. Een zware dag gezien de reis (In totaal ruim 340 kilometer.) en de te verwachte impact.

Ik had me ingelezen met het boek van Nanda van der Zee (Een aanrader!) en was erg benieuwd naar wat we te zien zouden krijgen. En dat viel eerlijk gezegd nogal tegen. Het kamp zelf is gewoon weg, alleen de omvang is er nog. Krampachtig moeten enkele reconstructies het kamp op de been houden. Achter de schermen is men druk bezig om hier een oplossing voor te vinden. Gelukkig doen de gidsen hun werk erg goed en ook de verhalen van overlevenden zijn zoals altijd sterk (Weer geen wrok in het verhaal....)

En dat brengt me bij mijn oproep aan iedereen die hier is geweest, bij wat me vooral is opgevallen -naast de 2 prachtige monumenten- en voor altijd in m’n hart, het verhaal over baby Michieltje.
Laat het verhaal over Michieltje weerklinken. Waarom ? Omdat het precies verteld wat hier gebeurd is. Vertel het door aan leerlingen, vrienden, familie, collega's, vijanden en mensen die je niet kent. "Opdat wij niet vergeten". Voor mensen die daar hulp bij kunnen gebruiken: ik ga proberen om het verhaal over Michieltje op papier te zetten zodat het in ieder geval bij mij levend blijft.

Paul Klerks