28-10-09

Tweede Wereldoorlog educatie - 27 oktober 2009 - Hollandse Schouwburg deel 3


De Hollandsche schouwburg; eerlijk gezegd heb ik mij dit keer niet op de internet site laten voorlichten over de plek waar wij naar toe zouden gaan. Ik had er zin in, de naam gaf mij het gevoel dat ik naar een groots theater zou gaan, met een prachtig toneel, rode tapijten en zacht fluwelen stoelen, een schouwburg waar het bruiste van energie. Hoe groot mijn verbazing en uiteindelijk ook weer niet, er stond geen theater meer. Net als al de andere plekken waar wij zijn geweest.
De jaren verstrijken en in elke decennia lijken de mensen zich anders te voelen, anders te denken over het herinneren, het herdenken. Zelfs nu in het begin van de 21ste eeuw lijken we het weer op te willen bouwen, het anders te willen doen. Ik denk dat we ons vooral op de didactiek naar de volgende generaties moeten richten, moeten we daar niet meer aandacht aan besteden. Dat gebeurt gelukkig in de schouwburg ook.
Op deze plek vond ik het niet tragisch dat het oorspronkelijke verloren was gegaan ondanks mijn naïeve en poëtische gedachten van te voren over een theater. Het geslaagde gat treffend tussen de ommuurde huizen, de zaal waar het publiek ooit zat . Je kan er naar de Hollandse lucht kijken, wat mij doet terugdenken aan het verhaal van een vrouw uit Westerbork. Daar zie je en voel je vrijheid. in die ‘als ik denk aan Holland lucht….’
De populieren die symbool staan voor het voortgaande joodse leven.

Deze keer werd ons aan het eind een papiertje meegegeven met aandachtspunten bij het lesgeven over de Sjoa. onze gids vertelde over het juiste woordgebruik en dit vind je terug in de aandachtspunten; Het woord slachtoffer. Joden zijn niet alleen slachtoffers.
Dat onze gids ons aandachtpunten meegaf bij het lesgeven vond ik aangenaam. “De leerlingen leiden wanneer ze leren over de Sjoa, een veilige weg naar binnen en een veilige weg naar buiten.” Ik neem de aandachtpunten zeker mee tijdens het lesgeven. En zal zeker de cultuur en religie uit willen dragen.
Jom Ha-sjoa: Sjoa is het Hebreeuwse woord voor vernietiging, “catastrofe”, Hiermee wordt in de joodse gemeenschap de miljoenen voudige moord aangeduid op het Europese Jodendom in de Tweede Wereldoorlog. Het ook wel gebruikte woord 'Holocaust' stamt van de Griekse vertaling van het Oude Testament en betekent “brandoffer”. De suggestie van een godsdienstige duiding die het gebruik van dit laatste woord oproept, http://www.dagvanhetjodendom.nl/jcpedia.htm - top maakt het echter omstreden. In 1951 is 27 Nisan, Nisan is de eerste maand van het joodse jaar de dag van de getto-opstand in Warschau in 1943, door de staat Israël ingesteld als herdenkingsdag voor de slachtoffers van de Jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog. Gedurende twee minuten staat het hele land letterlijk stil, ter nagedachtenis aan de 6 miljoen doden. In Nederland vindt de officiële herdenking plaats in de Hollandsche Schouwburg aan de Plantage Middenlaan te Amsterdam. Ook hier wordt tijdens een sobere, indrukwekkende plechtigheid een stilte in acht genomen en worden gebeden gezegd en liederen gezongen.

Marion van Laar