10-03-09

“Kamp Amersfoort en de laatste loodjes “

Is er nog leven in Kamp Amersfoort ! Hallo is er nog iemand ?

De rondleiding van Cees Biezeveld heeft ons allemaal wakker gemaakt. Deze man heeft het vermogen om beeldend te spreken,
wij voelden iets van wat er zich in het verleden afspeelde.
Natuurlijk zat er in het verhaal van Kees veel persoonlijke emotie. Maar deze emotie weegt niet op tegen het belang om de geschiedenis van Kamp Amersfoort door te vertellen.

Net als de studenten van de eerste editie van de minor Tweede Wereldoorlogeducatie hebben wij educatief materiaal ontwikkeld.
Ik hoef maar te denken aan geniale maar toch “simpele” roos van Linda en Laura, de kaarten van Remco en Frederique en de koffer van Marian. Wat is ermee gebeurt? Gaat er nog wat mee gebeuren? Ik hoop niet dat al onze ideeën in de koffer van Marian zijn gestopt en ergens op een grote stapel beland zijn. Toen wij in oktober onze producten presenteerde kreeg ik niet het idee dat het huidige bestuur van Kamp Amersfoort op onze bijdrage zat te wachten.
Wanneer wij als studenten niet serieus genomen worden vraag ik mij af of het bestuur van Kamp Amersfoort hun taak wel serieus neemt. Ik vrees met grote vrezen dat Kamp Amersfoort nog verder in de vergetelheid gaat verdwijnen. Want wie zorgt ervoor dat de vlam blijft branden en de roos niet verwelkt? Cees Biezeveld helaas niet, want de voormalig directeur is uitgerangeerd en door het bestuur op een zijspoor gezet. Er gaat dus veel enthousiasme, kennis en kunde verloren.
Wat jammer dat Kamp Amersfoort de waarde van educatie in relatie tot cultureel erfgoed niet goed inschat. De jeugd heeft toch de toekomst of niet soms. Is er überhaupt bij het bestuur van Kamp Amersfoort een educatieve visie te bespeuren? Gelukkig zien Westerbork, de Hollandsche Schouwburg en het Verzetsmuseum wel de toegevoegde waarde in van een goed educatief programma. Wie niet in de jeugd investeert zal geen toekomst oogsten.

Hieronder staat de publicatie dat de stichting Nationaal monument Kamp Amersfoort als toeristische topper een behoorlijke subsidie krijgt.

Nieuwe toeristische toppers in provincie Utrecht
28-10-2008 -

Utrecht op de kaart zetten als een provincie waar voor toeristen veel te beleven valt. Dat is waar de provincie Utrecht zich sterk voor maakt. Reden voor GS om ruim 200.000 euro beschikbaar te stellen voor een reeks nieuwe toeristische toppers die in 2009 spelen.
Zo financiert het dagelijks bestuur van de provincie de stichting Nationaal Monument Kamp Amersfoort, die de omgeving rondom het kamp uit de Tweede Wereldoorlog in ere wil herstellen. Oude loopgraven die tijdens de oorlog zijn aangelegd, worden gerestaureerd. Ook het massagraf waar ruim 500 gevangenen van het Amersfoortse concentratiekamp aan hun eind zijn gekomen, wordt op een passende wijze opnieuw zichtbaar gemaakt in het landschap. Jaarlijks zijn er ruim 60.000 bezoekers bij deze bijzondere cultuurhistorische locatie in de provincie Utrecht.


Volgens mij een uitgelezen kans om op educatief gebied de handen uit de mouwen te steken. Vanuit de Hogeschool Utrecht kunnen Wim Borghuis en zijn studenten daarbij een helpende hand bieden. Maar dan zal het bestuur van Kamp Amersfoort deze uitgestoken helpende handen wel moeten beantwoorden. Of wordt het voor de volgende minor toch een project in Zeeland? Het helpen opzetten van een verzetsmuseum.

De laatste Loodjes

De afgelopen weken zijn snel verlopen er is zelfs eind maart een reünie in Amsterdam. Helaas kan ik daar niet bij zijn. Op 12 maart gaat het eindelijk gebeuren. De vanwege de minor uitgestelde operatie aan mijn kruisbanden gaat plaatsvinden.
Hard werken om de producten binnen redelijke termijn gereed te hebben is toch wel een hele opgave. Gelukkig mogen wij een aantal opdrachten samen maken. Sander, Remco en ik maken wij een aantal opdrachten samen. Net de 3 musketiers, eigenlijk meer de 3 kneuzen. Remco is aan zijn enkel geholpen, ik mis mijn voorste kruisbanden en Sander is door zijn knie gegaan. De vraag voor Wim is natuurlijk; is het echt? Is Sander gewoon te bang om 7 maart tegen hem te voetballen. Het kan natuurlijk ook zijn dat Sander verwacht dat zijn team het team van Wim grandioos in de pan hakt en dat Wim zich wreekt bij de beoordeling van de minor.

Net als veel anderen mis ik de mailtjes van Wim, het is stil geworden op de digitale berichtenweg. Ook merk ik dat ik de minor mis. Het is net als of ik in een gat val, maar deze zal snel opgevuld worden door het maken van mijn eindportfolio. De vacaturetijd staat voor de deur dus streef ik er naar om mijn bevoegdheid voor de zomer te halen. Na 4 jaar studie nog even doorbijten, de studie met een diploma afronden en de grote stap richting het onderwijs maken.
De laatste opdrachten uploaden en hopen op een goed resultaat. Op naar de laatste 4 studiepunten.

Iedereen nog bedankt voor de leuke en hechte samenwerking. Een unieke ervaring waar ik nog lang op zal teren en aan zal terugdenken. Tot de volgende en volgende reünie.

Walter