05-11-08

4 November 2008 – plenaire bijeenkomst – Brievenproject en presentaties

Een kort bericht deze keer, ik beloof dat ik volgende week een uitgebreider verslag zal schrijven...... Ik ben natuurlijk superblij dat ik naar de pers-premiere van Oorlogswinter mag, maar vind het ook wel een beetje vreemd om daar zonder jullie heen te gaan. We hebben tot nu toe alle ervaringen samen opgedaan tenslotte!
Vandaag kregen we informatie over het brievenproject van het Joods Maatschappelijk Werk. Een heel interessant project waarbij VMBO-leerlingen gaan corresponderen met een overlevende van de oorlog. Op die manier worden jong en oud bij elkaar gebracht, maar wel zo belangrijk: ook moslim en jood. Er was een ‘overlevende’ aanwezig: Jochanan. Hij heeft ons meer verteld over zijn leven en moest daarbij een keuze maken uit 73 jaar ervaring. Het was duidelijk dat hij het moeilijk vond om te kiezen, maar het was zeker niet oninteressant. Een intelligente man met een duidelijke boodschap. Daarna heeft een groot deel van de groep gepresenteerd wat ze al hebben gemaakt. Ik ben zeer onder de indruk van het materiaal dat door de niet-docenten wordt gemaakt. Petje af hoor!
Het was eerlijk gezegd een lange zit en ik vond het lastig om mijn gedachten erbij te houden. In de bus terug naar het station heb ik de eerste briefwisselingen uit het project gelezen, leuk om te lezen en zeker heel waardevol! Ik denk dat ik dit nog wel interessanter vindt dan de gastsprekers in de klas…
Marian