29-10-08

28 oktober 2008 - presentatie producten voor Kamp Amersfoort

Het is waterkoud en tijdens de rit naar Amersfoort heb ik er spijt van dat ik geen thermokleding in mijn motorpak heb geritst. Gelukkig heb ik nog warme handen met handvatverwarming. Weer een voordeel van de huidige tijd. Toen Kamp Amersfoort een strafkamp was voelde en beleefde de gevangenen iets heel anders. Wij kunnen ons dat nog voor geen fractie voorstellen en zij die het wel kunnen zijn nog maar met weinigen. Zonder dat het in de opdracht zat heeft bijna iedereen een educatief product gemaakt waar voelen een grote rol speelt. Proberen om maar een fractie van het gevoel van toen te beleven.

De insteek van een ieder is toch anders. Ondanks dat je denkt dat het product van een ander hetzelfde is. Maar niets is minder waar. Want overal zit iets van de mensen persoonlijks in en dat geeft er nu net een andere draai aan.
Het vorige bezoek met het vurige betoog van Kees Biezeveld heeft bij de meeste van ons een gevoelige snaar geraakt. Dit is duidelijk in de educatieve producten terug te vinden.
Bij de bedenkers van de koffer is de emotie zeker terug te vinden. Het maakt iets bij hun los. Andere zoeken het in het beleven door per plek de gevoelens van de leerlingen op te roepen en te laten uitspreken. Ook de tijdslijnen van Kamp Amersfoort en WO-II naast elkaar zetten geeft een duidelijk beeld van wat wanneer speelde.
Verrassend is ook om de rol van de Witte Engel, Loes Overeem, als onderwerp op te pakken. Want naast alle verschrikkelijke dingen die in Kamp Amersfoort hebben plaatsgevonden heeft het Rode Kruis het leed iets kunnen verzachten. Het maken van monumentjes en andere creatieve uitingen komen aan bod. De Rozentuin heeft bij veel van ons iets losgemaakt en voor inspiratie gezorgd.
Direct toepasbaar is het idee om leerlingen hun gedachte op een stukje papier te zetten.
De stukken papier vormen samen een roos met daarop de persoonlijke boodschap van de leerlingen. Het is een mooie manier om het onderwerp WO-II af te sluiten. Hier komt naar voren dat het belangrijk is om een plek te creëren waar leerlingen en anderen hun gevoel kunnen delen. De Hollandsche Schouwburg doet dat met kaartjes aan tulpen en Westerbork door een digitale plakplaats. Het brengt de leerlingen terug naar een veilige omgeving.

Kamp Amersfoort is een ´vergeten´ locatie´. Vooral Westerbork is bekend. Hoe komt dat nu? Tijdens discussie blijkt dat het gemis aan een goed educatief programma wel eens mede de oorzaak kan zijn. Wij hebben opdrachten gemaakt die direct inzetbaar zijn of als ruwe diamanten nog geslepen moeten worden. Na de presentaties vinden de bedenkers elkaar en zien dat producten van anderen goed op elkaar aansluiten om een diamantenketting te maken. Iedereen heeft zeer goed zijn best gedaan om een goed educatief product te maken. Het resultaat is volgens Wim van een zeer hoog niveau, bijna een tien waard. Dat belooft wat voor de presentatie van de portfolio. Leuk is ook te zien dat iedereen enthousiast met de minor bezig is. Zo leuk dat wij bijna weer voor volgend jaar willen inschrijven. Mogelijk onderwerp: het helpen opzetten van een regionaal museum in Zeeland.

Terug naar huis begint het zachtjes te regenen en de temperatuurmeter geeft aan dat het zes graden is. Met de handvatverwarming aan kruip ik met de motor van Amersfoort tot aan Houten tussen de file door. De automobilisten zitten er warm bij, maar ik ben eerder thuis bij de warme kachel. Het is een kwestie van keuzes maken en gelukkig hebben wij keuzevrijheid.
Wij hebben een koffer vol educatieve ideeën naar Kamp Amersfoort gebracht. Het is nu aan het bestuur van het herinneringscentrum Kamp Amersfoort om de koffer te openen en te zorgen dat deze met inhoud op reis gaat.
Walter