10-09-08

2 september 2008 – eerste bijeenkomst Minor Tweede Wereldoorlog educatie

In februari van dit jaar kreeg ik mijn eerste mailtje van Wim Borghuis: hij hoorde van een collega dat ik interesse had in zijn minor en stuurde me al vast wat informatie op. Dit zag er allemaal heel goed uit en mijn nieuwsgierigheid was gewekt. Toen de inschrijvingen voor de minoren begonnen heb ik tot middernacht gewacht en heb me snel ingeschreven: hier wilde ik bij zijn!
In mei kregen we de eerste informatie al binnen voor de nieuwe cursus en ook dat verbaasde me. Nog nooit was de informatie zo vroeg al beschikbaar! Meestal moet je zelf overal achteraan, dus ik werd nog enthousiaster. Dit zou wel eens echt interessant kunnen worden!
Op dinsdag 2 september was het dan zover. Op naar het eerste college waar ik te vroeg aankwam en alvast eventjes ging kijken waar het lokaal was. Ik verwachtte dat ik toch eerst nog even koffie moest gaan drinken, want het vorige vak was vast nog in volle gang.
Maar Wim was al in het lokaal en stond bij de deur om ons te verwelkomen. Met een ferme handdruk werden we het lokaal ingeloodsd en daar lag een dikke stapel papier op ons te wachten. Achteraf had ik beter even koffie kunnen halen, want vol enthousiasme begon Wim met de inleiding van de minor en hield vervolgens de eerste twee uur niet meer op. Maar saai was het zeker niet en al gauw was het een gezellige club en deed iedereen trouw wat hem werd gevraagd. We moesten ons een voor een voorstellen en vertellen waarom we deze minor willen volgen, we kregen wat papieren om in te vullen, waaronder een enquête over de tweede wereldoorlog om onze voorkennis te testen. Tot mijn grote schaamte had ik bij sommige vragen echt geen idee en het werd me al gauw duidelijk dat het geen verkeerde keuze was om bij deze minor terecht te komen. Ik vind het heel belangrijk om dit onderwerp op de juiste manier levend te houden en daarom moet ik snel mijn kennis bijspijkeren. Na een uitleg over het nieuwe portfolio programma gingen we naar het computerlokaal en kregen we toegang tot de website. Deze is zeer uitgebreid, informatief en handig. Alles staat er op en deze cursus sluit daarmee volgens mij prima aan op de behoefte en wensen van de moderne student.
Marian